Itslearning ammattiopetuksessa

Kirjoittaja Pekka Korhonen, pekka.korhonen@raahenedu.fi

Itslearning oppimisalusta otettiin käyttöön koulutuskeskus Brahessa tänä syksynä. Syksy on ollut kovaa tohinaa opettajien ottaessa alustaa käyttöön, luodessa ja siirtäessä materiaalia uusille ITS-verkkokursseilleen. Muutamia kursseja on jo avattu opiskelijoiden käyttöön. On ollut myönteinen yllätys, että uuden oppimisalustan lanseeraus on onnistunut näinkin hyvin. Lähtökohta ITS:in käyttöön ottamisessa ei ollut paras mahdollinen. Itslearning on jo toinen oppimisalusta joka otetaan käyttöön vuoden sisällä koulutuskeskus Brahessa. Opettajilla ja opiskelijoilla on väsymystä jatkuvan uudistuksen. Juuri kun on saatu edellisen oppimisalustan rakenne valmiiksi, otettu ja opittu käyttämään niin vaihdetaan uusi järjestelmä. Ei siis hedelmällisin alkukohta uudelle järjestelmälle.

Edellinen oppimisalusta oli nimeltään peda.net. se toimii vertailukohtana tässä kirjoituksessa Itslearningille. Peda.net on erittäin avoin järjestelmä siihen voi kirjautua kuka vaan. Koulutuskeskus Brahen Peda.net sisältö rakennettiin avoimuuden pohjalta. Opiskelijat pystyivät selaamaan Brahen koulutustarjontaa joka oli järjestetty koulutusohjelmien mukaan. Lisäksi yhteisille opinnoille oli oma osastonsa. Itslearning on suljettu järjestelmä. Opettajat ja opiskelijat kirjautuvat siihen Office 365 tunnuksillaan. He pääsevät näkemään ainoastaan ne kurssit jotka koskettavat heitä itseään. Opettajat näkevät ne kurssit joille heidät on merkitty opettajaksi tai jotka he ovat luoneet. Opiskelijalle näkyvät ainoastaan ne kurssit, joille heidät on otettu. Suljetun järjestelmän etuna on itslearningin tarjoama opintojen seurasta ja arviointijärjestelmä. Opettajien on helpompi hallinnoida opiskelijoiden opintojen etenemistä.

Itslearning ominaisuuksineen on varmasti paras työkalu yhteisten aineiden opettajille. Opiskelijoiden opintojen etenemisen seuraaminen ja arviointi on Peda.nettiä helpompaa. Lisäksi on ominaisuus, mitä muissa oppimisalustoissa ei ole. One Driven ja Google driven integrointi on ihan uudella tasolla. Esimerkiksi word- dokumentista voi tehdä jokaiselle opiskelijalle oman kopion. Tehtävä voidaan siis sommitella suoraan word-tiedostoon, jonka jokainen opiskelija voi avata, tehdä tehtävät ja suljettuaan se näkyy opettajalla palautuksena. Itslearningiin liitettävällä H5P-sovelluksella voi tehdä mielenkiintoisia oppimistehtäviä opiskelijoille. Mikä parasta ne ovat itsetarkastavia, jolloin opettajilta tarkastamisen vaiva jää historiaan. Opettajan työn painopiste siirtyy tehtävien laatimiseen itslearningissä tai H5P: llä. Se on suuri urakka, koska tehtävät on sommiteltava niin, että ne soveltuvat itsetarkastukseen. Mutta kun tehtävät on saatu valmiiksi ja toimiviksi, opettajille vapautuu aikaa ohjaukseen.

Ammattiaineissa itslearning sopii parhaiten aloille, joissa työskennellään tietokoneella. Opiskelijoiden on helppo käyttää sitä käyttäessään muutenkin tietokonetta. Tietokoneella tehdyt tehtävät on helppo palauttaa itslearningiin. Perusopetukseen suunniteltu alusta ei vielä kuitenkaan taivu kaikkiin ammattimaisen työskentelyn korkeisiin vaatimuksiin. Esimerkiksi valokuvauksen opinnoissa ei ole käyttöä järjestelmälle, joka tekee palautettavista valokuvista pieniä esikatselukuvakkeita. Opettaja joutuu keksimään rautalankaviritelmiä kuinka epäkohdat kierretään. Videot kannattaa palauttaa YouTube linkkeinä ja valokuvien palautus sopia jollekin pilvipalvelulle.

Aloilla jossa työskentely ei tapahdu tietokoneella tai tietokoneen ääreen on vaikea päästä, itslearningin käyttö on haasteellisempaa. Ratkaisu on itslearningin oma mobiilisovellus. Opiskelija voi tehdä opintojaan omalla älykännykällä suoraan työmaalla. Mobiilisovellus olisi täydellinen kunhan tehtäviin voisi palauttaa suoraan kuvaamalla joko videon tai valokuvan.

Koulutuskeskus Brahen matka itslearningin kanssa on vasta alkanut. Se tarjoaa mahdollisuuden johon voimme tarttua. Meidän itse on kuitenkin tuottava sisältö sille. Meistä riippuu kuinka mielenkiintoisen verkko-oppimisympäristön itslearningistä luomme.

Kirjoittaja Pekka Korhonen, pekka.korhonen@raahenedu.fi

Digitiimin vetäjä ja itslearning-käyttöönoton koordinoija

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *