Blogityöskentelyn ohjauksesta

Jyväskylän ammattiopistossa vaatetusalan opetussuunnitelmaan on sisällytetty yhtenä oppimistehtävänä portfolion työstäminen. Vaatetusalan opiskelijoiden pientuote ja hame ovat jo valmiina, ja ompelun perusosaamisen näyttöä ommellaan parhaillaan. Oppilaiden blogit päivittyvät vaiheittain. Pääsääntöisesti aina tuotteen palautuksen yhteydessä.

Mielessä on pyörinyt ajatus siitä, miten blogien ohjaus sujahtaisi sujuvasti osaksi perusarkeani, niin ettei se lisäisi valtavasti omaa työmäärääni. Ohjaus tutuisi luonnistuvan parhaiten niissä tilanteissa, kun annan palautetta muutoinkin oppimisesta ja osaamisesta. Seuraavassa kuvaan on tiivistetty ohjauksen pääkohdat.

blogiohjaus

  • Yksi luonteva ohjaustilanne on tuotteen valmistuminen. palautteen yhteydessä on näppärä vilkaista myös blogia oppilaan kanssa.
  • Toiseksi blogeja voidaan katsoa luokassa aina teeman vaihtuessa, ja nostaa esiin toimivia käytänteitä ja toteutustapoja. Opiskelija voisi vaikkapa esitellä oman postauksensa koko ryhmälle.
  • Kolmanneksi nostaisin esiin vertaisarvioinnin. Oppilaat voisivat tutustua toistensa blogeihin ja kommentoida niitä kannustavassa hengessä esimerkiksi pareittain.
  • Neljäs ohjaustilanne liittyy blogin palautukseen ensimmäisen, toisen ja kolmannen opiskeluvuoden lopussa. Silloin on luontevaa antaa palaute koko blogin sisällöstä eli lähinnä siitä, miten blogityöskentely on kehittynyt, ja toisaalta siitä, miten sisältö saataisiin vieläkin toimivammaksi.

Tavoitteena voitaisiin pitää sitä, että viimeisen vuoden blogi on ammatilliselta sisällöltään kompakti, esittelyvalmis kokonaisuus.

Sirpa Vauhkala

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *