KTT:n top tehtävä 8 / Tuotevastuualue, TUOTE

Tuotevastuualueen hoito / tuoteryhmästä vastaaminen

Kaupan palvelun ja myynnin näyttö lähenee ja nyt olisi aika valita yhdessä topohjaajan kanssa tuotevastuualue, jonka avulla perehdyt yrityksen tilaus-toimitusketjuun.

Tehtävää tehdään sekä koulussa että työssäoppien ja varsinaisen työn jokainen opiskelija tekee joko OneDriveen tai GoogleDriveen omasta sähköpostistaan riippuen. Blogiin aiheesta tehdään tiivistelmä kuvin.

  1. Tutustu top-paikkasi tuotevalikoimaan ja kerro, mitä eri tuoteryhmiä top-paikastanne löytyy.
  2. Valitse itsellesi yhdessä top-ohjaajasi kanssa pienehkö tuoteryhmä, jonka huolehtimiseen perehdyt kevään aikana. Perehdy tuotevastuu alueeseesi ja kerro tuotteesta.
  3. Seuraa ja kerro miten tuotevastuualueesi tuotteita mainostetaan ja markkinoidaan? Onko niillä runsaasti kilpailijoita tai korvaavia tuotteita? Mitä? Leikkaa mainoksia lehdistä talteen seurantaa varten.

Ikärajapassin suorittamista

Ennen jakson päättymistä opiskelijat harjoittelivat ja suorittivat ikärajapassin.

Läsnäolleet saivat tentin hyväksytysti suoritettua ja saavat lähiviikkoina myös todistukset onnistuneesta suorituksesta.

Tähän väliin kai voisi ”huutaa” pienet onnittelut kaikille läpäisijöille

ONNEA IKÄRAJAPASSIN suorittamisesta!!

Toinen jaksomme on päättymässä ja loppuvuodeksi oppilaat palaavat kouluun opiskelemaan ammattitaitoa täydentäviä aineita. Blogikirjoittaminen varmaankin vaimenee osalla, mutta linjoille palataan viimeistään vuoden vaihteen jälkeen.

Tsemppiä kaikille opintoihin ja näkyillään koulun käytävillä!

Heini

Pilvipalveluita ja e-ideaa

Olimme tänään torstaina testaamassa rakenteilla olevaa e-ideaa, joka on koululle rakentuva luokkatila, jossa testataan mm. eri tablet-laitteiden käyttöä sekä harjoitellaan BYOD-ympäristöä eli sitä, että jokainen opiskelija voisi halutessaan tuoda oman laitteensa työskentelyä varten.

 

Meidän teemana oli kuitenkin harjoitella pilvipalveluiden, kuten GoogleDriven sekä OneDriven käyttöä. Arvatenkin pieniä haasteita ilmeni. Esimerkiksi Google ei antanut luoda uutta esitystä suoraan Applen Safari-selaimella, vaan vaati ladattavaksi IOSiin Googlen Slides -sovelluksen.

Samoin OneDrive oikutteli eli sovelluksen kautta emme pystyneet luomaan uutta esitystä, mutta kirjautumalla verkonkautta tämä onnistui hyvin.

Alkusäädön jälkeen pääsimme kuitenkin aloittamaan työskentelyä, jota jatkamme myöhemmin.

 

Opiskelijoiden palautteen mukaan tila, jossa voidaan työskennellä ryhmäkohtaisesti rauhassa sermien takana, oli mieluisa. Samoin luokkatilan erilaisuus toi heidän mielestään vaihtelua.  Ilmeisesti kokemus oli pienistä teknisistä haasteista huolimatta positiivinen, sillä he toivoivat lisää tunteja e-ideaan!

 

KTT:n toptehtävä 6/ laadunvalvonta

Top-paikkasi laadunvalvonta tai oiva-omavalvonta

 

Jokaisella yrityksellä on omat laatukriteerit ja tavoitteet laadukkaille tuotteille sekä palveluille.

 

Oiva -omavalvonta tuli pakolliseksi kaikille elintarvikealan liikkeillel 1.1.2014. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi jokaisen ruokakaupan on saatettava kyseinen arviointi asiakkaiden nähtäville helposti. Tiedot ovat myös julkisia ja haettavissa osoitteesta https://www.oivahymy.fi/portal/fi/hae+yrityksia/

 

Tehtävänäsi on perehtyä  oman top-paikkasi omavalvontaan tai laatukriteereihin. Kerro, mihin asioihin laadunvalvonnassa kiinnitetään erityistä huomiota työpaikalla.

Mitkä ovat ns. laatuun vaikuttavia tekijöitä tai laatukriteereitä? eli mitkä asiat tekevät asiakkaan asioimiskokemuksesta esim. laadukkaan? Milloin toiminta on laadukasta sinun top-paikassasi?

 

Selvitä ja pohdi näitä tekijöitä. Kysymys löytyy suoraan arviointikriteereistä, joten selvittämällä asian nyt huolella, olet valmistautunut näyttöön. 🙂

3D mallintamista merkonomien kanssa

Olemme edellisillä tunneilla keskustelleet ja pohtineet kauppojen sijoittumista ja keskittymistä kaupunkien yhdyskuntarakenteessa.

Mihin kaupat ovat sijoittuneet ja miksi?

Puuttuuko meiltä Jyväskylästä tai omasta lähiympäristöstämme jokin kauppa tai muu vastaava? Onko siihen jokin syy, miksi meidän mielestämme niin tarpeellinen päivittäistavarakauppa ei voi sijaita haluamassamme paikassa?

Pohdittuamme näitä kysymyksiä siirryimme kokeilemaan ja suunnittelemaan oman 3D mallin haluamastamme kaupasta. Testasimme oppilaitteni kanssa Googlen SketchUp 8 ohjelmaa ilman suurempia lämmittelyjä ja täytyy sanoa, että kyllä nuoret ovat halutessaan äärimmäisen osaavia ja taitavia ohjelmien käyttäjiä! Hienoja, rohkeita heittäytyjiä kokeilemaan uutta ilman suurempia perehdytyksiä!

Taloja syntyi erilaisia ja mopotkin hieman karkailivat, mutta oppimista tapahtui. Toivotaan, että jossain vaiheessa saamme tännekin muutamia mallikuvia tekeleistä.

KTT:n toptehtävä 5 / sijainti

Kaupan sijainti

Kerro, missä top-paikkasi sijaitsee.

Pohdi tunnilla käytyjen asioiden perusteella

•Sijainnin merkitys top-paikkasi liiketoiminnalle
•Millaisia vaatimuksia liiketoiminnalla on sijainnin suhteen?
•Onko sijainti paras mahdollinen? Millä perusteella on tai miksi ei? Mihin sijoittaisit top-paikkasi, jos voisit vapaasti valita? Perustele valintasi
•Muista pohtia, miten asiakkaat/kohderyhmä vaikuttavat sijaintiin
•Onko alueella kilpailijoita?

KTT:n top tehtävä 4

Tämä top-tehtävä tehdään poikkeuksellisesti wordiin ja on kaikille pakollinen, koska se liittyy näyttöön.

Näyttökriteereissä sanotaan

”opiskelija osaa selvittää oman ammattialansa yleisen yritystoiminnan rakenteen sekä kehityssuuntia sekä ammattialansa tyypillisiä yhteistyökumppaneita”

Perehdy omaan top-paikkaasi. Selvitä, millainen yritys top-paikkasi on (tukku, erikoisliike, päivittäistavaraliike; kerro, minkä alan tukku/erikoisliike).

–       Kuuluuko, yritys ketjuun?

–       jos kuuluu, niin miten se näkyy yrityksen toiminnassa (ostoissa, asiakkaille myymälässä, työntekijöille)

–       onko yritys yrittäjävetoinen

–       mistä kaikkialta tavaroita ostetaan

–       mitä muita yhteistyökumppaneita yrityksellä on? (esim. kirjanpito, siivous jne)

–       pohdi, haastattele, miten yrityksen toiminta on viime vuosina muuttunut tai mitä tulevaisuuden haasteita yrityksellä on? Tulevaisuuden haasteiden ei tarvitse olla negatiivisia haasteita, vaan se voi olla myös muutos, joka on tuonut lisäpotkua myyntiin

 

Kirjoita vastauksesi essee muotoon eli kertomukseksi. Kirjoita kokonaisin lausein ja muista välimerkit.  Älä siis kopioi tehtävän kysymyksiä vastaukseesi. Tee tehtävä huolella ja palauta se optimaan. Tehtävä on osa näytönarviointiasi.

3D tulostuksen maailmassa

image

Olimme kaksi päivää takana perehtymistä 3D tulostuksen maailmaan. Uusi maailma avautui verhon takaa: Mitä kaikkea 3D tulostus mahdollistaa jo nyt ja voi mahdollistaa tulevaisuudessa.

”prototyyppejä ja malleja, yksilöityjä tuotteita, ruumiinjäseniä, korvaavia osia, uusia tuotteita ja paljon muuta”

image
 

Mitä merkonomin tarvitsisi tietää kaupan alan ammattilaisena 3D tulostamisesta?

Koska muutokset ovat väistämätön osa tulevaisuutta, on tärkeä olla perillä siitä mitä tuleman pitää. Tietää, mistä suurin piirtein on kyse, kun puhutaan 3D tulostamisesta.  Tunnistaa joitakin mahdollisuuksia, joita uusi menetelmä tarjoaa kaupan alalle. Tiedostaa, miten itse voisi olla mukana tällaisessa tulevaisuudessa. Olla perillä prosessin perusvaiheista, kuinka 3D tulostaminen etenee ideasta valmiiksi tuotteeksi.

 

image

image
3D mallintaminen tarjoaa hienoja mahdollisuuksia tuotteistamisessa sekä tarjoaa apua ja etua sekä myyntiin että tuotekehitykseen. Se luo myös uutta liiketoimintaa sekä uusia toimintamalleja.

 

 

image