3D -tulostusta ja tuote-esittelyä

Kevään viimeiseksi tuote-esittelyn projektiksemme otimme 3D -tulostamisen. Tarkoitus oli opettajan esittelyn jälkeen ottaa ryhmissä selvää tarkemmin, mitä tarkoitetaan 3D -tulostuksella. Aiheena oli mm. 3D -tulostus vaateteollisuudessa, lääketieteessä, 3D -tulostimet ja materiaalit ja niin edelleen.

Homma lähti hyvin käyntiin ja ideoita sateli. Tarkoitus oli rykäistä jokaisesta aiheesta lopuksi näyteikkuna, jossa olisi jokin 3D -tulostettu tuote sekä jollain tavalla 3D -tulostuksen esittely, lähellä esite tms. Datanomipuoli oli luvannut auttaa meitä tulostuksissa. Speksit saatiin selväksi ja aloimme odottamaan yhteistyön alkua. Tässä alla näette kuvia mm. R-korun suunnitelmista.

Speksi R -kirjaimesta

Speksi näyteikkunasta

Hommamme hieman viivästyi tuntien täyttymisen sekä Nuorissa on voimaa -tapahtuman vuoksi. Emme päässeet tapaamaan datanomeja, koska yhteistä aikaa ei löytynyt. Saimme kuitenkin speksit jätettyä ja jäimme innolla odottamaan tuotteita. Tuotteiksi varmistui ns. R -koru (kuka sen kissan hännän nostaa…) sekä mahdollisimman iso pääkallo ja apuvälineitä (käsi ja jalka).

Vihdoin saapui odotettu päivä. Meillä oli tuotoksina R -koru, vaikkakin yli puolet pienempänä kuin suunniteltu sekä pienen pieniä pääkalloja. Jee! Alla näkyy suunnitelmia sekä epäonnistuneet käsi ja jalka sekä kuva pääkalloarmejasta.

Käsi ja jalka

Pieni pääkalloarmeja

Jeremias sitten toteutti meille hienon näyteikkunan, jossa R -koru on esillä. Kiitos vielä isosti Jeremiakselle tästä panostuksesta! Hienoa jälkeä tuli. Alla kuvat ikkunasta. Kirjain olisi kyllä voinut olla isompi ja valkoinen, mutta ihan hyvä näinkin. Pääkalloista emme tehneet ikkunaa niiden pienen koon ja pienen määrän vuoksi. Jos niistä keksisi toisella kerralla jotain kivaa. 🙂

Valmis näyteikkuna pieni

Valmis näyteikkuna kaukaa

Esite näyteikkunassa

Tällaiseen touhuiluun on hyvä lopettaa lukuvuosi. Saimme aikaan sellaista, mitä olimme kaavailleetkin vaikkakin paljon pienimuotoisemmin. Tästä on hyvä jatkaa. Ja ainakin levitämme hieman 3D -tietoutta kouluumme näyteikkunan tuotteen sekä oheisen esitteen kautta.

Hyvää kesää kaikille!

KTT:n top-tehtävä 11 – Kanta-asiakkuus

Suurimmalla osalla yrityksistä on tänä päivänä jonkinlainen kanta-asiakasjärjestelmä.

Kerro oman top-paikkasi kanta-asiakkuudesta.

  • Millainen kanta-asiakasjärjestelmä siellä on?
  • Kuinka asiakkaat voivat siihen liittyä?
  • Mitä etuja yritys tarjoaa kanta-asiakkailleen?
  • Onko asiakkuudessa eri tasoja?
  • Oletko jo päässyt tarjoamaan jäsenyyttä asiakkaille? tai luomaan jäsenyyttä jollekin asiakkaalle?

Tapalounaalta hiihtolomalle

Hiihtoloman pääsimme aloittamaan mukavissa merkeissä nauttimalla liiketapa -lounaan Priimuksessa perjantaina 20.2.2015. Kävimme ruoan lomassa hieman ruokailuun liittyviä sääntöjä läpi. Lisää tulossa loman jälkeen tähän liittyvää asiaa tuote-esittelyn työn tiimellyksessä.

kuva Heinin pöytä 20.2.2015

kuva Henniksen pöytä 20.2.2015

Pääsimme nauttimaan aluksi mozzarella-tomaattisalaattia, pääruokana haudutettua härkää punaviinikastikkeella sekä jälkiruoaksi herkullista vaniljamoussea marjoilla sekä sitruunamelissalla koristeltuna. Nam!

jälkkärikuva 20.2.2015

Tästä onkin sitten hyvä lompsia hiihtolomalle kierimään mäkeä alas vapaalla tyylillä täyden masun kanssa. 🙂 Hyvää hiihtolomaa kaikille!

3D – tulostamista Rovaniemellä

Heini ja Hennis päätyivät puuduttamaan pakaroitan noin yhdeksän tunnin verran mennen tullen junassa Rovaniemelle. Miksi? No, mitä nainen ei tekisi kenkien tähden… Kannattaa lukea loppuun, niin näkee sen kengänkin.

Tässä kuvasatoa päivistä:

Kokkolalaiset olivat tehneet nappeja vaatetuspuolen opiskelijoiden kanssa. Lähti vähän ”lapasesta” ja tuloksena oli myös piparkakkumuotteja:

IMG_2256-0.JPG

Oppilaitoksissa oltiin kovassa vauhdissa suunnitelmissa ja tavoitteena olikin kokeilla, mitä erinäisimpien tuotteiden tai niiden osien tulostusta. Yhdessä oppilaitoksessa oli autopuolelle hommattu tulostin autonosien tulostamista varten ja eräs oppilas aikoo kuulemma tulostaa soittimen…

Välillä kävimme tietysti lounaalla, pitäähän opettajienkin syödä. Jälkiruoaksi meille tarjottiin suklaata kahvin kera. Eikä mitä tahansa suklaata… Tämä suklaa oli ensin mallinnettu, sitten siitä tehty muotti ja muottiin tehty suklaakonvehti sulatetusta suklaasta. Nam ja vau 😉

(null)

Iltapäivällä meidät jaettiin kolmeen eri työpajaan. Yhdessä kävimme tutustumassa datanomien 3D -mallintamiseen mm. Z-Brush ohjelmalla, toisessa itse 3D -tulostukseen. Viimeinen työpaja oli 3D -skannaukseen liittyvä. Täällä näimme ja saimme kokeilla torson 3D -skannausta. Torso oli itse asiassa jo skannattu vaatetusalan opiskelijasta itsestään, josta oli sitten tehty 3D tuloste. Taisivat datanomipojat olla innoissaan vaatetuspuolen tyyttöjä skannatessaan… 🙂 Alla näkyy kohteena oleva torso sekä skannauksesta muodoostunut kuva torsosta jälkikäsittelyä ennen:

(null)
Torson skannausta

 

(null)
Torso skannattuna ruudulla

 

Koska Rovaniemellä oltiin, pitää tietysti Joulupukille aina lähettää toive. Tällä kertaa se oli ehkä vähän hinnakkaampi Henniksen taholta: ”Rakas Joulupukki, saisinko, oi saisinko oman hienon 3D -tulostimen, jolla saisin näin hienoja kenkiä omaan kanoottijalkaan päiviäni sulostuttamaan.”

kenkä rovaniemi

 

 

 

 

 

KTT:n toptehtävä 9 – Reklamaatio

Kuinka sinun top-paikallasi hoidetaan reklamaatiotilanteet?

Eli selvitä, kuinka top-paikassasi toimitaan reklamaatiotilanteissa? Kuvaa prosessi, joka alkaa siitä, kun asiakas reklamoi tuotteestanne tai palvelustanne.

Onko teillä olemassa lomake raportointia varten vai tapahtuuko raportointi verkossa?

Mitkä ovat oleellisimmat tiedot, jotka asiakaspalvelijan tulee kirjata ylös?

KTT:n toptehtävä 8 Tuotevastuualue JATKO

Seuraavalla viikolla tehtävänäsi on perehtyä erityisesti seuraaviin osa-alueisiin tuotevastuu- tai tuoteryhmien hallinnan saralla

  • Miten tuotteita tuotevastuualueellasi tilataan? Perehdy erityisesti vastuualueesi tuotteiden tilausjärjestelmään.
  • Mitä tuotteiden vastaanotto tarkoittaa tuotevastuualueellasi? eroaako se jotenkin muusta tuotteiden vastaanotosta top-paikallasi?
  • Mitä erilaisia ongelmatilanteita voi ilmetä tuotteiden saavuttua ja miten niissä tulisi toimia?
  • Miten reklamoitte mahdollisista viallisista tuotteista tavarantoimittajalle?

Tuoteneuvonnan toptehtävä 3

Kerro ja dokumentoi blogiisi pitämäsi tuote-esittely. Aiemmat top tehtävät ovat valmistelleet tuoteneuvonnan näyttöön ja viimeisessä tehtävässä sinun tulisi dokumentoida, miten toteutus onnistui.

Kerro vaiheittain sanoin ja kuvin, miten järjestit tuote-esittelyn. Halutessasi voit lisätä linkillä tekemäsi power pointin tai muun kirjallisen materiaalin ( lataa tekemäsi power point tai kopioi tekemäsi teksti skydriveen tai Google driveen ja jaa tekemäsi tiedosto linkin saaneiden kanssa. Tämän jälkeen kopioi linkki ja tuo se blogiisi)

Kerro saavutitko asettamasi tavoitteet.
• Montako asiakasta kohtasin tai montako työkaveria perehdytit?
• Millaista palautetta sait?
• Onnistuivatko järjestelyt? Mitkä asiat erityisesti?
• Miten suunnittelemasi keskustelunavaukset toimivat?
• Saavutitko myyntitavoitteesi?
• Mitä opit?
• Tekisitkö nyt jotain toisin? Mitä ja miten?
• Mikä oli kivointa ja mikä haasteellisinta?
• Muita kommentteja

Tuoteneuvonnan toptehtävä 2

Tehtävänäsi on näytössä järjestää tuote-esittely tai palveluesittely joko asiakkaille tai omalle henkilöstölle. Tätä varten suunnittele toteutettava esittely tilanne.

Pohdi ja kerro, mitä resursseja tarvitset kyseisen tuote-esittelyn pitämiseen. Esim.
• Missä esittely pidetään?
• Kenen kanssa asiasta on sovittava?
• Mille esittelypiste näyttää? Mitä on valmiina, mitä pitää hankkia?
• Mitä havainnollistamismateriaalia tarvitset esim. mukit ja itse tuote?
• Paljonko tuotetta tulisi varata? Paljonko tuotetta on yleensä myyty?
• Kauanko esittely kestää?
• Miten suunnittelette tuote-esittelyäsi mainostettavan? Jos mahdollista tee tai osallistu mainoksen /
mainosviestin tekoon.
• Miten huomioit esimerkiksi hygienian, roskat yms. seikat?
• Montako asiakasta tavoittelet saavuttavasi? Aseta itsellesi jokin myyntitavoite esittelypäiville esimerkiksi aiempien myyntipäivien perusteella tai yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa. Jos perehdytät työkavereita, mieti, montako kuuluu kohderyhmään.
• Pohdi, illaista materiaalia jaat kenties asiakkaille tai työkavereillesi?
• Mieti, miten voisit herättää ohikulkevan asiakkaan huomion? Keksi mahdollisimman monta erilaista keskustelunavausta ja kirjoita ne itsellesi ylös. Jos kyseessä on henkilöstö, pohdi miten saat heidät kiinnostumaan asiasta. Esimerkiksi mitä he eivät vielä tuotteesta/palvelusta tiedä tai mitkä asiat heille olisi hyödyksi työssään.
• Hanki tuotteesta/palvelusta esite, jota hyödynnät tuote-esittelyssäsi. Jos esitettä ei ole valmiina, laadi sellainen itse. Hyväksytä esite työpaikkaohjaajallasi.
Tämä tehtävä valmistaa sinut tuoteneuvonnan näyttöön.

Tuoteneuvonnan toptehtävä 1

Valitse ohjaajan kanssa itsellesi tuote, tuoteryhmä tai palvelu, johon perehdyt. Valitse mielellään uudehko tai uutuustuote, sillä tarkoitus on, että näytössä teet tuote-esittelyn juuri tästä tuotteesta. Tuotteen tai palvelun voit esitellä asiakkaille tai henkilöstölle.

Perehdy huolellisesti valittuun tuotteeseen tai tuoteryhmään / palveluun. Tee siitä lyhyt esittely blogiisi, mistä tuotteesta on kyse. Alla vinkkejä, miten rakentaa esittely.

1. Kerro ensin lyhyesti, mistä tuotteesta tai palvelusta on kyse.

2. Tämän jälkeen hyödynnä myyntityön kurssin OEH analyysiä eli tuo esille tuotteen/palvelun ominaisuudet, edut, hyödyt. Asiakas ei osta tuotteen ominaisuuksia vaan hyötyjä ja etuja, jotka hänelle tuotteesta ja sen käytöstä seuraa.

3. Hanki tämän jälkeen mahdollisimman paljon ja monipuolisesti tietoa tuotteesta tai palvelusta. Kannattaa selvittää esim. seuraavat asiat:
– Tuotteen valmistus/raaka-aineet
– Tuotteen ominaisuudet (esim. tekniset ominaisuudet)
– Tuotteen valmistusaineet/raaka-aineet
– Tuotteen valmistusmaa/valmistuttaja
– Tuotteen ekologisuus, kierrättäminen, ympäristömerkit
– Tuotteen mahdollinen takuu sekä mahdollisuus palauttaa
– Tuotteen käyttö- ja huolto/hoito-ohjeet (peilaa tätä valmistusaineisiin)
– Tuotteen säilytysohjeet
– Tuotteen tuotekehitys, muutokset vanhempiin ”malleihin”
– Kilpailijoiden vastaavat tuotteet sekä eroavaisuudet kilpailijoista

4. Pohdi tämän jälkeen, mitä myyntiargumentteja sinun kannattaisi käyttää kyseisestä tuotteesta/palvelusta. Mikä tuotteesta/palvelussa on uutta, joka kiinnostaisi asiakasta? Miksi asiakkaan kannattaisi valita juuri kyseinen tuote/palvelu

5. Tuo esille myös se, miten uusi tuote/palvelu eroaa vanhasta.