QR-koodit digiohjaajan ohjaamisen tukena
Kirsi Hellman-Suominen ja Teija Hiltunen Turun ammatti-instituutti
Turun ammatti-instituutin sosiaali ja terveysalan koulutus osallistui Parasta Digiohjausta -hankkeeseen iloisella kehittämismielellä. Tavoitteenamme oli viedä digitaalista osaamista työpaikkaohjaajille ja tukea heitä heidän ohjaamistyötään opiskelijoiden kanssa. Me opettajat Kirsi Hellman-Suominen ja Teija Hiltunen lähdimme kehittämään digitaalista yhteistyötä hankkeemme kehittämisvastaava Tuike Kankareen idean pohjalta: Miksei käyttää QR-koodeja sosiaalialan työpaikoissa, esimerkiksi ikäihmisten palvelukodeissa, keventääksemme työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaamisen määrää ja sitä kautta tukea työntekijöiden hyvinvointia?
Ikäihmisten palvelukoti Kerttulin virikevastaava Leenamaija Kaskinen innostui aiheesta ja jo muutaman päivän sisällä istuimme palavarissa ison talon osastojen esimiesten kanssa. Siitä viikon päästä olimme 20 hyvinvointiteknologiaryhmän opiskelijan kanssa haastattelemassa henkilökuntaa ja kuvaamassa osastojen paikkoja, joihin mahdollisesti laitettaisiin QR-koodi. Tämän jälkeen opiskelijat siirtyivät koululle opiskelemaan asiaa ja tuottamaan QR-koodeja digitaalisin menetelmin QR-generaattorin avulla. Tämä vahvisti melko lailla opiskelijoiden valmiuksia itsenäiseen digitaaliseen työskentelyyn. Kokeilun lopussa meillä olikin edessämme joukko itsevarmempia QR-koodiasiantuntijoita ja lähihoitajaopiskelijoita.
QR-koodeja laitettiinkin sitten apuvälineisiin, varastoihin, käytettäviin laitteisiin tai esimerkiksi kävelytukiin. Kuka tahansa uusi työntekijä tai opiskelija voisi lukea QR-koodista kyseisen asian toimintaohjeet. Myös uusien opiskelijoiden perehdyttämisohjeita tai käsihygieniaohjeita laitettiin tarvittaviin paikkoihin. Ryhmän opiskelijat totesivat kokeilun aikana että juurikin ne, joilla on erityisiä oppimisen haasteita, hyötyvät eniten QR-koodeista. QR-koodien käyttäminen jatkuu kyseisessä palvelukodissa. Osastojen työntekijät olivat tyytyväisiä opiskelijoiden osallisuuden lisääntymiseen eli havaitsivat, että opiskelijoiltakin saadaan uusia digitaalisia näkökulmia perustyön kehittämiseen.
Kokeilun lopussa Kerttulista keräämäämme palautetta:
”Oli kyllä kiva juttu oppia uutta vaikka ensin ajattelin että nää vaan hidastaa mun perushoitotyötä” (lähihoitaja)
”Kyllä meidänkin pitää pysyä ajassa kiinni eli nää on kyllä ihan nykyaikaa nämä koodit. Meillä on kyllä halua tämmöseen kehittämiseen.” (sairaanhoitaja)
”Me ollaan iloisia siitä, että meidät valittiin tähän QR-koodikokeiluun. Ensin olin vähän ymmälläni että mihin niitä oikein tarvitaan. Sitten tajusin että nämä oikeasti helpottaa meidän työntekoamme opiskelijoiden parissa ja että ollaan moderni asumisyksikkö.” (osaston esimies)
”Kyl tää oli mukavaa. Täytyy vaan selittää asukkaille miksi hoitajat ovat välillä kännykkä kädessä töissä.” (perushoitaja)
”Lisää vaan tällaista yhteistyötä lähihoitajaopiskelijoiden kanssa. Näille nuorille tämä on niin helppoa tämän digitaalisuuden kanssa eläminen. Opitaan siis myös heiltä.” (virikeohjaaja)
Kokeilun aikana tulikin selväksi, että halukkuutta digitaaliseen kehittämiseen on, mutta mistä löytyy aika sen kaiken uuden oppimiseen? Yhteistyötämme kiiteltiin siitäkin johtuen, että teimme konkreettisesti jotain yhdessä henkilökunnan kanssa.
Kokeilun toinen osa toteutettiin varhaiskasvatuksen parissa saman opiskelijaryhmän kanssa. Asiakkaiden valinta oli helppoa. Uusi varhaiskasvatussuunnitelma edellyttää työntekijöiltään digitaalista osaamista lasten mediakasvatuksen sisällöissä. Hankimme asiakkaat kahdesta Vasaramäen päivähoitoyksikön esiopetusryhmästä. Me opettajat selvitimme mitä aiheita tai projekteja ryhmällä oli menossa kevään aikana. Opiskelijat tekivät teemojen pohjalta eskareille mediakasvatustehtäviä QR-koodien taakse ja henkilökunta seurasi mukana tehtävissä. Erityistä suosiota saavutti QR-pakohuone. Henkilökunta innostui QR-koodien tekemisestä ja käyttämisestä työssäoppimisen ohjaamisen tukena.
Kokeilun kolmannen osion aikana toteutimme lapset ja nuoret osaamisalaopiskelijoiden kanssa mediakasvatuspajoja esiopetusikäisille ja heidän kasvattajilleen. Opiskelijat esittelivät iPadin appeja joita voi käyttää esimerkiksi nykyään vaadittavan pedagogisen dokumentoinnin välineinä. Käytimme mm. tarinallisen kerrontailmaisun ohjelmaa Puppet Palsia, animaatio-ohjelma Stop Motionia, Flightradaria ja teimme räppejä AutoRap-ohjelmalla. Lapset voivat päiväkodissa dokumentoida omaa oppimistaan sekä henkilökunta lasten oppimista. Tämä taas lisää lasten osallisuutta omaan oppimiseensa sekä vanhempien osallisuutta päivähoidossa. Varhaiskasvatus on erinomainen työelämäkumppani ja meillä oli ilo osaltamme lisätä heidän osaamistaan digitaalisessa ohjauksessa.
Lasten ja henkilökunnan palautteita kokeilun jälkeen:
”Kaikki on kivaa”
”Oppisin kaikista maista ja kartasta”
”Oppisin ettei ollu kiire. Elokuvan tekeminen parasta.”
”Biisin tekeminen oli kivaaaaaa!”
”iPädit on kivoja ja animaation tekeminen Duploilla oli parasta)
”Tätä lisää. Tärkeää yhteisoppimista.” (lastentarhanopettaja)
”Varhaiskasvatukseen tarvitaan paljon lisää tämänkaltaista ohjausta digitaalisiin menetelmiin” (lähihoitaja)
”Työelämäyhteistyö koulutusta järjestävän koulun kanssa on todella hyödyllistä# (varhaiskasvatuksen opettaja)
Tähän loppuun laitamme esimerkki- QR-koodin Kerttulin ikäihmisten palvelukodista teille katsottavaksi.