Kartoitukset tuottivat kiinnostavia tuloksia digiohjauksesta

Osana Ohto+ -hanketta pidettiin syksyllä 2020 siihen osallistuville kehittäjäkumppaneille kartoituskyselysessiot. Kartoitusten tarkoituksena oli selvittää ammatillisten koulutusorganisaatioiden digitaalisen ohjauksen toimintaympäristöjä. Lisäksi haluttiin selvittää ohjaushenkilöstön digitaalisia taitoja ja valmiuksia. Kartoituksia tekivät ammatilliset korkeakoulut TAMK ja JAMK.

Kehittäjäkumppanit aktiivisia

Kehittäjäkumppaneina kartoituksissa olivat Ammattiopisto SAMIedu Savonlinnasta, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä GRADIA, Koulutuskuntayhtymä OSAO Oulusta, Länsi-Rannikon Koulutus Oy WinNova, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä RIVERIA, Lapin koulutuskeskus REDU Rovaniemeltä sekä Tampereen seudun ammattiopisto TREDU. Kartoituksia varten kumppaneille lähetettiin etukäteen kysymyksiä pohdittavaksi, koska verkossa tapahtuvassa kyselyssä rajallisessa ajassa oletettiin ilmenevän haasteita tiedon keräämiselle. Kartoitustilaisuudet olivat mukavan aktiivisia ja niissä syntyi mielenkiintoista keskustelua tästä hyvin ajankohtaisesta aiheesta.

Tuloksena saatiin merkittävä määrä hyödyllistä tietoa ammatillisen ohjauksen digitaalisista toimintaympäristöistä ja ohjauksen ammattilaisten digitaalisesta osaamisesta ja sen kehittämistarpeista.

Ohjauksen digitaaliset alustat varsin keskitettyjä

Kartoituksissa tulivat esille yleisimpinä ja kaikkien käyttäminä varsin odotetusti Teams, Opintopolku.fi ja sosiaalisen median työkalu WhatsApp. Muutenkin sosiaalinen media koettiin tärkeäksi yhteyskanavaksi. Aikuiset ohjauksen ammattilaiset käyttävät enemmän heille tutumpia välineitä, kuten Facebook ja Youtube, kun taas nuoret ovat jo jonkin aikaa sitten siirtyneet uusiin sosiaalisen median alustoihin, kuten TikTok. Kartoituksissa keskusteltiin siitä, voidaanko olettaa, että ohjaajat menevät kaikkiin uusiin some-välineisiin ja riittävätkö heidän osaamisensa ja toisaalta tietoturvan vaatimukset uusien välineiden käyttöön turvallisesti.

Lisäksi vanhat välineet puhelin ja sähköposti ovat edelleen runsaassa käytössä Nettisivustoista opintopolun lisäksi oppilaitosten omat sivut ja koulutushallinnon erilaiset palvelut mainittiin. Oppilaitosten sivujen haasteena on niiden käytettävyys ja erilaiset käytön painotukset.

Erilaisia alustoja erilaisiin ohjaustilanteisiin

Hakeutumisvaiheessa korostuvat verkon erilaiset koulutusinfot, kuten opintopolku.fi -palvelun koulutustarjonta, oppilaitosten nettisivut. Opintojen aikainen ohjaus tehdään luonnollisesti verkkopohjaisilla yhteydenpitovälineillä. Uraohjaus ja jatko-opintoihin ohjaus tehdään aiempien lisäksi myös oppilaitokselle räätälöidyllä ratkaisulla, kuten Zendesk. Työelämäyhteyksiin löytyy ratkaisuina Tiitus ja TE-palveluiden alusta. Kartoituksissa korostui tarve kohentaa osaamista erilaisten digitaalisten palveluiden luontevaan käyttöön niin, että teknologia kyetään jättämään taka-alalle ja huomio voidaan kiinnittää kohtaamistilanteeseen.

Opintopolusta löytyi hyviä ominaisuuksia, mutta kehitettävääkin löydettiin

OHTO+ -hankkeen yhtenä tavoitteena on tuottaa käyttäjien palautetta ja kehittämisehdotuksia Opetushallituksen ylläpitämän Opintopolku.fi -verkkopalvelun uudistamistyöhön. Keskusteluissa todettiin, että Opintopolku.fi -palvelussa on hyvät perustiedot ja sieltä löytyy näppärästi koko maan koulutustarjonta. Sivustolta pääsee helposti tutustumaan oppilaitoksiin ja löytää koulutuksia koskevat hakijalle tarpeelliset tiedot siten, että samalta alustalta pääsee tekemään hakemuksen. Toisaalta erilaisiin hakuihin toivottiin parannusta. Lisäksi tietojen päivittäminen sivustolle koettiin vanhanaikaiseksi ja monimutkaiseksi. Eräässä kehittäjäkumppaniorganisaatiossa todettiin myös, että jatkuvan haun hakeutuminen ja hakemusten käsittely pitäisi saada kuntoon. Ylipäätään Opintopolku koettiin joiltakin osin liian monimutkaiseksi sekä asiakkaalle että ohjaajalle.

Osaamista tarvitaan vielä

Erityistä osaamista tarvitaan vuorovaikutteisuuden lisääminen digiohjauksessa. Tämän lisäksi halutaan osaamista siihen, kuinka nuoria aktivoidaan tiedonhakuun ja digitaalisten alustojen käyttöön. Lisäksi koulutuksiin kaivattiin vinkkejä eri-ikäisten digiohjaukseen. Kaiken kaikkiaan tehdyt kartoitukset antoivat erittäin kattavan kuvan sekä ohjauksen digitaalisesta kentästä, että siellä vaadittavasta osaamisesta. Näitä tietoja tullaan käyttämään Ohto+ -hankkeen webinaarien ja työpajojen suunnittelussa. Digitaalisuus ja etäratkaisut tulevat olemaan vahvassa roolissa opinto-ohjauksessa myös epidemian jälkeen.

Kirjoittaja Mikko Turunen on Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajankoulutuksen lehtori ja OHTO+ -hankkeen digi- ja ohjausalan asiatuntija. Ennen TAMKiin siirtymistään Mikko vietti lähes neljännesvuosisadan ammattioppilaitoksen palveluksessa.