Mitä OHTO+ tarjoaa ohjaajalle?

Hankkeessa jaetaan yhteisesti hyviä käytänteitä ja kokemuksia eli hyödynnetään vertaisoppimista. Arjessa usein unohtuu, että myös muut vastaavat toimijat painivat samanlaisten kysymysten kanssa.

OHTO+ Ohjauksen tehostaminen digi- ja verkkopalveluja hyödyntämällä. Hanke, jonka tavoitteena on vahvistaa ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijoiden kykyä käyttää aktiivisesti Opintopolkua ja muita digitaalisia palveluja ohjaustyössään, asiakkaan ohjausprosessin tukena. Mitä hanke antaa ohjaajalle?

Ensimmäisten webinaarien perusteella paljonkin.  Itse tarkastelen työssäni asioista usein järjestelmä- ja Opintopolku-lasien läpi, omaan organisaatiooni keskittyen. Webinaareissa ja työpajoissa linjoilla on ohjausalan ammattilaisia ympäri Suomen ja erilaisista ohjaustehtävistä. Esiin tulee monia erilaisia näkökulmia ja kokemuksia. Asiantuntijapuheenvuorot antavat ajattelemisen aihetta ja kommenttipuheenvuorot tuovat esiin ohjauksen arkea eri oppilaitoksissa. Näihin tuokioihin meillä ohjaajilla on lupa pysähtyä kahvikuppiemme kanssa ja keskittyä oppimaan, jakamaan ajatuksia ja pohtimaan.

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijoiden kykyä käyttää aktiivisesti Opintopolkua ja muita digitaalisia palveluja ohjaustyössään. Yhteisissä tapaamisissa ja keskusteluissa on hyvinkin eri tavalla näitä palveluja hyödyntäviä. Toiset ovat syvemmällä asiassa kuin toiset.

Jos en vielä oo kehunut, niin se tiistain OHTO+ -työpaja oli taas tosi hyvä! Yhtä lukuunottamatta KAIKKI OHTO+-webinaarit sun muut on olleet tosi hyviä, käytännönläheisiä ja hyödyllisiä. Väittäisin jopa, että eniten omaa työtä rikastava hanke, missä oon ollut mukana! 

Hankkeen toimintaan osallistunut opinto-ohjaaja

Hankkeen aikana teemaa tarkastellaan niin monesta eri näkökulmasta, että jokainen löytää väistämättä tarttumapintaa omaan työhönsä ja ohjaajuuteensa. On hyvinkin konkreettista asiaa esimerkiksi Opintopolun toiminnoista ja toisaalta taas hyvin erityyppistä pohdintaa siitä, millaista osaamista digiohjaajalta vaaditaan. Hankkeen loputtua tuskin on x-määrää ohjaajia, jotka kaikki käyttävät digitaalisia palveluita työssään samalla tavalla, mutta lopputuloksena on toivottavasti x-määrä ohjaajia, joilla on rohkeutta ja innokkuutta hyödyntää näitä palveluita aiempaa enemmän ja monipuolisemmin.

Hankkeessa jaetaan yhteisesti hyviä käytänteitä ja kokemuksia erilaisten digitaalisten palveluiden ja ohjausalustojen käytöstä eli hyödynnetään vertaisoppimista. Arjessa usein unohtuu, että myös muut vastaavat toimijat painivat samanlaisten kysymysten kanssa. Hyvien käytänteiden ja kokemusten lisäksi hanke antaa tilaa myös yhteiselle tuskastelulle. Muiden käytännön ratkaisut ja hyväksi tai huonoksi koetut toimintatavat kiinnostavat. Rento ilmapiiri ja käytännönläheinen lähestymistapa, jolla hankkeen yhteiset tapaamiset on pyöräytetty käyntiin, luovat pohjaa aidolle ajatustenvaihdolle, joka usein jää hektisessä arjessa muun hulinan jalkoihin.

Yhtenä keskeisenä ajatuksena hankkeessa on tuoda käyttäjäkokemusta Opintopolku.fi -palvelun ja muiden verkkopohjaisten alustojen sekä digitaalisten palvelujen kehittämiseen. Esimakua tästä saatiin kolmannessa webinaarissa, kun äänessä oli sekä Opetushallituksen edustaja että työssään Opintopolkua ahkerasti käyttävä opinto-ohjaaja. Yhteinen keskustelu on avattu. Kokemuksia, havaintoja ja perusteluja puolin ja toisin. Käyttäjiä ja tarpeita on erilaisia. Tässä kohtaa hankkeen anti ohjaajalle on varmastikin yhteisen ymmärryksen ja vuoropuhelun lisääminen. Yhteinen suunta on kohti unelmien digi- ja verkkopalveluita ohjauksen tukena, ei sen enempää eikä vähempää?

Kirjoittaja Anne-Maria Kinos toimii OHTO+ -hankkeen digikoordinaattorina. Lisäksi Anskun löytää työn touhusta Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian Hakupalveluista, jossa hän toimii hakupalveluohjaajana.