Omavalvonta

Omavalvonnan avulla voidaan parantaa hoidon laatua sekä turvata potilaalle laadukas ja turvallinen terveydenhuolto. Omavalvontasuunnitelma on asiakirja, johon on kirjattu kaikki toimenpitet joiden avulla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottaja valvovat itse toimintayksikköään, henkilökunnan toimintaa, sekä palvelujen laatua. 

Omavalvontasuunnitelma on työväline palvelujen laatuun ja kehittämiseen. Palvelujen tuottajalta edellytetään ammattitaitoa, tietoa ja kokemusta arvioida, minkälaisella omalla ohjauksella ja valvonnalla toiminnan laatu ja lainmukaisuus varmistetaan.

Omavalvonnan asiakirjoja muodostuu toiminta- ja menettelyohjeista, joita laaditaan käytäntöjen toteuttamiseksi palveluketjun kaikissa vaiheissa. Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan menettelytavat havaittujen riskien, vaaratilanteiden ja laadullisten puutteiden ennaltaehkäisemiseksi ja korjaamiseksi palvelutoiminnassa, sekä terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammatillisen osaamisen varmistamiseksi. Sitä laajempi ja yksityiskohtaisempi suunnitelma, mitä monimuotoisempaa ja riskialttiimpaa palvelujen tuottajan toiminta on. 

Valvira on antanut määräyksen omavalvontasuunnitelman laatimisesta ja sen sisällöstä. 

Omavalvontasuunnitelma – Valvira