Ohjaaja tulevaisuuden mahdollistajana

Ohjaajan perustehtävä ei kuitenkaan tule toivottavasti muuttumaan. Meidän tehtävänämme on tulevaisuudessakin ohjata ohjattavia suuntautumaan tulevaisuuteen mahdollisuutena.

Miltä sinusta kuulostaisi, että jatkossa opiskellaan biosalapoliisiksi, etäkokiksi, peukutusmanageriksi, AI-psykologiksi tai kaupunkiviljelijäksi? Näetkö ne mahdottomina, hassuina, järjettöminä, pelottavina vai kenties mahdollisuuksien urina? Ei ole kovinkaan kauan siitä, kun faktantarkistaja ja somevaikuttaja kuulostivat utopistisilta. Silti heidän ammattikuntansa ovat tärkeä osa tätä päivää. Ohjaajan tehtävä yhteiskunnassamme on vanhaa perua, mutta sekin on kokenut vähintään muodonmuutosta; on opinto-ohjaajia, uraohjaajia, yksilövalmentajia, opintoneuvojia jne. Ja varmasti muutos kaikilla saroilla tulee jatkumaan – tehtävät monimuotoistuvat ja spesifioituvat.

Ohjaajan perustehtävä ei kuitenkaan tule toivottavasti muuttumaan. Meidän tehtävänämme on tulevaisuudessakin ohjata ohjattavia suuntautumaan tulevaisuuteen mahdollisuutena. Haasteena ja samalla myös mahdollisuutena on Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Johanna Ollilan mukaan se, että tulevaisuus ei ole ennalta määrätty, ei ennustettavissa eikä kenenkään hallussa. Jokainen voi vaikuttaa omilla teoillaan ja valinnoillaan. Ohjaaja vaikuttaa oman työnsä ja suhtautumisensa kautta siihen, miten ohjattavat tulevaisuuteen katsovat.

Tulevaisuususkon syntyminen ja kokemus toimijuudesta perustuu siihen, että yksilö kokee olevansa merkityksellinen osa ympäristöään esimerkiksi koulussa, erilaisissa ryhmissä, harrastuksissaan ja perheessään. Lisäksi hänen tekemillään valinnoilla on merkitystä – vähintäänkin hänen omaan tulevaisuuteensa. Tulevaisuususkon synnylle otollinen maaperä löytyy identiteettipohdiskelussa. Siinä ohjaaja, mutta myös vertaiset ovat merkittäviä rinnalla kulkijoita. Tulevaisuususko ei perustu tiedon jakamiseen, vaan on aktiivista uusien näkökulmien luomista ja uskallusta katsoa pidemmälle vaikeidenkin kysymysten äärellä.

Ennen kaikkea ohjaajan tehtävänä on itsekin uskoa tulevaisuuteen ja sitä kautta luoda tilaa vaihtoehtojen näkemiselle, pohdiskella ohjattavien kanssa mahdottomiakin mahdollisuuksia ja kasvattaa valmiuksia kohdata muutoksia.

Tutkimuspäällikkö Johanna Ollila Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta vieraili OHTO+ hankkeen webinaarissa 21.1.2022. Hänen esityksensä pohjalta blogia kirjoitti OHTO+ hankkeen asiantuntija Tarja Juurakko-Koskinen, joka toimii ohjauksen lehtorina Tampereen ammattikorkeakoulussa, Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *