Toimintaperiaatteet

Potilasturvallisuus

Potilasturvallisuus tarkoittaa sitä, että potilas saa tarvitsemansa ja oikean hoidon, josta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa. Potilasturvallisuuteen kuuluu hoidon turvallisuus, lääkehoidon turvallisuus sekä lääkinnällisten laitteiden laiteturvallisuus. Potilasturvallisuuskulttuuri tarkoittaa potilaiden hoitoa edistävää suunnitelmallista ja järjestelmällistä toimintatapaa.

Potilaan näkökulmasta potilasturvallisuus on sitä, että potilas saa oikeaa hoitoa, oikeaan aikaan ja oikealla tavalla ja hoidosta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.

THL on tuottanut potilaille ja heidän läheisilleen tarkoitetun potilasturvallisuuden oppaan, joka on julkaistu verkossa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Oppaan tarkoituksena on rohkaista potilasta vaikuttamaan omaan hoitoonsa ja auttaa potilasta ja hänen läheistään potilasturvallisuuden parantamiseen. 

Tutustu oppaaseen Suomen Potilasturvallisuusyhdistyksen sivuilla

Tyäturvallisuus

Työnantajan velvollisuutena on järjestää sekä työ että fyysinen ja psyykkinen työympäristö työntekijälle turvalliseksi ja terveelliseksi. Toiminnan perustana on riskinarviointi, joka tekee näkyväksi ne asiat, joiden osalta työturvallisuutta pitää parantaa ja sen, missä järjestyksessä parannuksia pitää tehdä.

Arvioinnissa täytyy huomioida mm.

  • Työolot
  • Sattuneet tapaturmat, ammattitaudit ja läheltä-piti-tilanteet sekä
  • Työntekijöiden henkilökohtaiset edellytykset, kuten ikä, sukupuoli, ammattitaito ja terveydelliset seikat.
  • Riskien arviointi on työnantajan velvollisuus.
  • Vaaratekijät tulee poistaa tai minimoida niin, ettei työntekijöiden terveys ja turvallisuus vaarannu.  
  • Työturvallisuudesta huolehtimista ei voi delegoida esim. työterveyshuollolle tai työsuojelun yhteistoimintahenkilöstölle. Perusteeksi turvallisuusasioiden laiminlyönnille ei kelpaa rahan puute.
  • Työympäristön terveellisyyden lisäksi työhyvinvointia parannetaan tarjoamalla hyvät palvelussuhteen ehdot, huolehtimalla työntekijöiden henkisestä hyvinvoinnista ja huolehtimalla siitä, että johtaminen on oikeudenmukaista.

Vuorovaikutus

Vuorovaikutus on kahden tai useamman ihmisen välistä vastavuoroista kommunikaatiota. Vuorovaikutus on sitä miten me olemme toisten ihmisten kanssa. Vuorovaikutus on sanoja, puhetta, tunteita, ilmeitä, eleitä, ääntelyä ja katseita. Vuorovaikutuksella tässä työssä tarkoitetaan inhimillistä vuorovaikutusta, joka ymmärretään ihmisten välisenä kommunikointina ja läsnäolona.

Auttamisprosessi alkaa kommunikaatiosta, vuorovaikutuksesta jossa asiakas kuvailee sinulle ongelmaansa tai huolenaihettaan. Vuorovaikutus hoitotyössä on keino minkä avulla asiakas voi selventää omia tunteita ja ajatteluaan. Yksi tärkein asia vuorovaikutuksessa on että asiakas ja hoitaja ymmärtävät käymänsä keskustelun samalla tavalla jolla saavutetaan yhteisymmärrys myös tunteen tasolla. Hoitajan ja potilaan välillä olevaa vuorovaikutusta ohjaavat hoitajan ja potilaan ihmiskäsitykset, arvot ja asenteet, elämäntilanne, tiedot, taidot ja hoitajan ammatin eettiset ohjeet. Oleellinen osa hyvää vuorovaikutusta on empatia joka tarkoittaa myötäelämistä toisen tuntemuksissa, ymmärtää toisen tunteet ja niiden merkityksen.

Yhteistyö

Moniammatillista yhteistyötä luonnehtii se, että työ, työkäytänteet ja työn kohde pyritään näkemään kokonaisuutena yhdistäen eri alojen osaamista ja asiantuntijuutta työyhteisössä ja työryhmässä. Moniammatillisuutta on tämän vuoksi kutsuttu myös yhteisölliseksi, jaetuksi asiantuntijuudeksi. Potilaiden hoitaminen on moniammatillista yhteistyötä tekevien yhteinen tehtävä, joka edellyttää yhteistyön ja tehtävien yhteensovittamista. Moniammatillista yhteistyötä työyhteisössä tai työryhmässä leimaa myös yhteis-työhön osallistuvilla ammattiryhmillä oleva yhteisesti ymmärretty työn tavoite, keskinäinen riippuvuus, kollegiaalinen ja tasa-arvoinen suhde sekä jaettu päätöksenteko. Tällaisia ideaaleja moniammatillisen yhteistyön piirteitä on terveydenhuollossa kuitenkin tavattu varsin harvoin. Todellisuudessa moniammatillinen yhteistyö vaikuttaisi toteutuvan terveydenhuollon työympäristöissä vaihtelevasti ja siinä esiintyy eroja organisaatioittain ja työtehtävittäin.