Sähköiset palvelut ja verkkokauppa top -paikoilla

Tarkoitus oli tänään aamulla käydä läpi Learning Cafen kevytversiolla läpi edellisen viikon TOP –tehtäviä. Unihiekat olivat vielä silmissä, joten homma ei mennyt ihan kuin Strömsöössä. Suurimmalta osalta oli TOP –tehtävä 6 (sähköiset palvelut) tekemättä. Top –tehtävää 7 (verkkokauppa) oli sentään jo vähän työstetty. Onneksi oli niitäkin, jotka olivat kunnolla perehtyneet asioihin. Lopputulema oli se, että kävimme nopeasti läpi, mitä sähköisiä palveluita yrityksissä käytetään ja miten ruokakauppa voisi toimia verkkokauppana eri kohderyhmien näkökulmasta. Kohderyhmiä olivat vanhukset, nuoret ja lapsiperheet. Lisää ja tarkempaa tietoa löytyy oppilaiden omista blogeista.

 

Yrityksissä käytettyjä sähköisiä palveluita löytyi mm. seuraavia oppilaiden työpaikoilta:

–       tarjoukset netissä

–       palauteboxi netissä

–       netissä videot ja vinkit

–       verkkokauppa ja siihen liittyvät jutut

–       asiakaspalvelua myös siellä

–       sosiaalinen media esim. facebook

–       lippujen tilaus (Tiketti, Lippupiste, Lippu –palvelu)

–       matkahuolto yms.

–       lahjakortit, spotify, paysafe card

 

 

Verkkokaupan ideoinnissa pääsimme seuraaviin tuloksiin:

–       ruokakaupasta voisi tilata tuotteita suoraan kotiin

–       tuotteet voisi tulla hakemaan pakattuna tai tehdä kestotilauksen

–       vanhukset: ei tarvitse kävellä kauppaan ja kantaa kasseja, tuotteet tilataan netistä, kuljetus kotiovelle. Kartoitetaan kilometrimäärä ja vanhuksen kunto. Hoitaja hakee tilatut tuotteet vaikka lähikaupasta ja auttaa tilaamisessa.

–       lapsiperheet: ei tarvitse käyttää aikaa kaupassa pyörimiseen, sopii kiireisille, voisivat tilata isompia määriä suoraan kotiin eikä tarvitsisi kantaa kamalia kauppakasseja ja kulkea huutavien ja kitisevien lasten kanssa ympäri isoa kauppaa

–       nuoret: kaukana asuvat nuoret voisivat tilata tuotteet kotia. Tämä olisi myös hyvä esim. paniikkihäiriöisille yms. sairaille nuorille

Videot Screen-o-Maticilla käänteiseen luokkahuonekokeiluun

No niin. Nyt on sitten videot tehty. Kiirusta piti niiden teon kanssa, varsinkin kun oli ongelmia screen-o-maticin kanssa. Kotona en sitä koulun läppärillä pystynyt tekemään, kun ei en päässyt asentamaan Javaa  ja koulullakin tehokas palomuuri meinasi estää koko homman. YouTubeenkaan en jostain syystä pystynyt / osannut videdoita ladata, joten ne ovat nyt ihan ”perusvideoita” Optimassa. Lähes viime tippaan meni, kun ei vuorokaudessa ole tarpeeksi tunteja, mutta tulipa tehtyä! Nyt on hyvä mieli!

Sinänsä tuo Screen-o-matic on helppo käyttää. Huomasin, että aina ei tarvitse aloittaa edes alusta, kun pysyy joustavasti äänittämään päälle oikean kohdan löydettyään. Tosin siinäkin meni hetki, ennen kuin hokaisin kumpaa nappia painaa… Ehkä pientä blondiutta oli siis ilmassa. Kätevää, kun pystyi nauhoittamaan ääntä aiemmin tekemänsä power pointin päälle. Testasin myös tehtävän esittelyä, eli tein myös ohjevideon seuraavaan tehtävään. Tehtävän anto on aika monimutkainen, joten ajattelin tuon videon helpottavan sekä tehtävän ymmärtämistä että materiaalin löytämistä/käyttämistä. Katsotaan miten käy tänään oppilaiden päästyä tätä testaamaan.

Aiemmin keväällä käytin Explain Everythingiä iPadilla videon tekemiseen. Jos vertaa Screen-o-Maticia ja Explain Everythingiä niin molemmissa on omat hyvät puolensa mutta myös haasteita. Explain Everytingissä piti jokainen kuva hakea erikseen padin kameran rullasta. Eli tekemistäni power pointeista piti ensi työstää kuva ja sitten siihen teksti ja sen jälkeen vielä ”videoida”. Tuossa oli siis oma työnsä ja näpräämisensä. Tosin ehkä en ihan osaanut tehdä tuota parhaimmalla tavalla. Youtubeen video latautui kyllä helposti, eikä mielestäni tuossa muutoinkaan ollut ongelmia vaan oli kiva sitä tehdä. Screen-o-Maticilla tehdessäni eilen itse työskentely ei ollut vastaavaa näpräämistä vaan sujuvaa ja joustavaa kun hommaan pääsi kiinni. Ainoat ongelmat olivat juuri tuo YouTubeen lähettäminen (ei ladannut jotain lisäosaa minulle) sekä alkuun pääseminen palomuurien tms. vuoksi. Aikaa kului molemmissa paljon. Eilen meni valmiiden power pointtien nauhoituksessa kolmisen tuntia (tosin oli alussa haasteita), enkä kyllä ole niihin vieläkään täysin tyytyväinen. Olisi ehkä kannattanut lukea vielä muutaman kerran asiat läpi ja kirjoittaa enemmän muistiinpanoja siitä mitä sanoo. Ope ei ole ihan vielä oppinut siis kaikkea… Nyt videot kuulostavat varmaankin kyllä siltä, miten tunneilla puhun, mutta ei niitä ”esityksiin” kehdanne käyttää. Tosin tunneilla en ehkä noin paljoa jännitä… 🙂

Joka tapauksessa, suosittelen molempien käyttöä ja testaamista! Varmaankin on käyttäjästä kiinni kumman käyttö sujuu sutjakkaammin. Itse taidan käyttää molempia aina tilanteesta riippuen.

 

 

8. KTT:n TOP -tehtävä sijainnista 12.9.2013

Sijainti

 

Kyselkää ja selvittäkää työpaikaltanne:

–         minä vuonna työpaikkanne on ”ilmaantunut” nykyiselle paikalle

–        onko rakennus työpaikan oma/rakennettu

–        missä yritys on aiemmin sijainnut (jos samalla muuttanut saman paikkakunnan sisällä)

–        mitä tekijöitä yrityksen edustajan mielestä on vaikuttanut työpaikkanne nykyiseen sijaintiin (ostovoima, ohikulkuliikenne, kilpailijat, kaavoitus, asuminen, työpaikat jne)

Palauta tehtävä joko kirjoittamalla vastauksesti blogiisi ja/tai palauttamalla vastauksesi Optiman kansioon TOP -tehtävä.

 

Tulevaisuuden trailerista käänteiseen luokkahuoneeseen

Viime torstain tapaamiskerralla kävimme luokan kanssa läpi miten yhteiskunta tulee muuttumaan vuosikymmenten saatossa, miten se on muuttunut, miten näitä ennustetaan (futurologia ja eri instituuttien tutkimuset) ja miten yritykset näihin voisivat valmistautua. Pohdimme myös luokan omia ajatuksia tulevaisuuden maailmasta eri tavoin työstäen. Teimme iPädeillä nopean mind mapin Popplettia käyttäen siitä, millainen olisi eri ryhmien tulevaisuuskäsitys. Tämän pohjalta jokainen ryhmä työstää omalla tavalla esityksen seuraavalla kerralla. Suurin osa tulee tekemään iPädillä iMovien trailerin ja osa halusi tehdä perinteisen powerpointin.

Koska etenemistahti tulee varmasti olemaan eri ryhmillä eri jo iPädin käyttökokemuksesta johtuen, ajattelin kokeilla jälleen käänteistä luokkahuonetta.  Keväällä tuota testasimme mallinuken pukemiseen liittyen. Tällä kertaa haastan itseni ja käytän explain everythingin sijaan Screen-o-matic:ia, johon ei tarvitse ipädiä välttämättä. Tarkoitus siis on, että saatuaan videonsa tai power pointtinsa valmiiksi, ryhmät kuuntelevat etukäteen tekemäni luennot yritysten sijaintiin liittyen. Sen jälkeen he pohtivat jonkun ryhmäläisen yrityksen sijoittumista esim. ostovoiman siirtymisen, liikenteen yms. pohjalta työstäen tästä esityksen.

Katsotaan, mitä saamme syntymään!

Mobiilit ohjaajat -projektin AC palaveri

Tapasimme jälleen projektimme muita toimijoita virtuaalisessa kokouksessa. Mukava oli kuulla muiden suunnitelmia ja saimme esiteltyä oman projektimme tarkennuksen koko ryhmälle. Kenelläkään ei tuntunut olevan siihen mitään lisättävää.

 

Oma projektimme on jo vauhdissa ja oppilaat on ohjeistettu tehtävissä sekä omien blogiensa kirjoittamisessa. HIENOJA BLOGEJA tulossa oppilailtamme! Niitä oli ilo lukea tänään.

Muutamana esimerkkinä nostettakoon aiempien lisäksi Anniinan blogi https://blogit.gradia.fi/anniinatuomijarvi/.

Projekti etenee!

7. KTT:n TOP –Tehtävä 5.9.2013

Verkkokauppa

•Onko omassa TOP –paikassa verkkokauppaa? Kerro sen toimintaperiaatteista esim. tilaamisesta, maksamisesta, rekisteröitymisestä jne.

•Perehdy yhteen ruokakauppaan, joka toimii myös verkkokauppana.

•Ideoi, miten ruokakauppa voisi toimia verkkokauppana. Pohdi ja kirjaa ylös tätä eri kohderyhmien näkökulmasta kun käyttäjän olisivat:

–Vanhukset

–Nuoret

–Lapsiperheet

6. KTT:n TOP –Tehtävä 5.9.2013

Sähköiset palvelut

•Tutki, minkälaisia sähköisiä palveluita yritykset tarjoavat asiakkailleen. Listaa löytämäsi palvelut ja tallenna itsellesi (esim. GD / SD).

•Selvitä ja listaa, mitä erilaisia sähköisiä palveluita TOP –paikkasi tarjoaa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen.

•Jos yrityksesi ei tarjoa heille sähköisiä palveluja, perehdy Keskon tarjoamiin sähköisiin palveluihin. Kirjaa nämä ylös.

Tuskailusta tuloksiin

Huhhuh.

Alkuinnostus päättyi eilen väsymykseen sekä yleiseen sekasortoon, epäilyihin ja pahaan mieleen. Aamulla Frilanderin Hanna oli tunneillamme avustamassa oppilaita alkuun blogien kirjoittamisessa. Tuntui, että blogialusta ei toiminut kunnolla, oppilailla oli eri versioita, kaikki olivat väsyneitä ja tuskastuneita. Eikä kukaan oikein ymmärtänyt mistään mitään ja kaikki syyttivät toisiaan.

No, tästäkin taas selvittiin. Parin tunnin kuluttua kesken tuntia istahdin oppilaiden keskelle neukkaripöydän ääreen ja keskustelimme. Ja kyllähän se yhteisymmärrys alkoi löytyä. Opekin tajusi vihdoin, mikä mättää. Toivottavasti myös toisinpäin. Tästä sitten taas alkoi innostus nousta. Heini teki iltapäivällä mallikuvan teksteineen siitä, mihin tehtäviä palautettiin jne. selventämään asiaa.

Tänään oli jo kaikki loistavasti! Pidin aamupalapalaverin itseni kanssa ja muokkasin tekstiä ja kuvaa sekä pohdin, että miten edetä. Tuloksena lista siitä, mitä blogista pitäisi tähän mennessä löytyä. Nautimme harvinaisesta herkusta – koneluokasta, joten kun rauta oli kuumaa niin sitä taottiin. Ja tulosta syntyi. Aivan upeita postauksia kuvineen oppilaiden visun töistä. Hyvänä vinkkinä muille myös kuva oppilaasta työasussaan (https://blogit.gradia.fi/idanieminen sekä https://blogit.gradia.fi/neakarppinen). Muutkin kyllä onnistuiva todella hyvin postauksissaan.

Tästä on taas hyvä jatkaa mobiilimatkaa…

5. KTT:n TOP-Tehtävä

•Palaa TOP –tehtävä kakkoseen ja tee työpaikkasi päivärytmistä LUKUJÄRJESTYS siten, että työvuorot ja työtehtävät erottuvat toisistaan esim. alla olevassa taulukossa punaisella iltavuoro
•Tehtyäsi lukujärjestyksen tallenna se pilvipalveluun (GoogleDrive/ SkyDrive)
•Teemme näistä taulukoista seuraavalla kontaktitunnilla QR-koodin, jonka viette työpaikallenne.
Klo MA TI KE TO PE LA SU
6-7 tehtävä
7-8
8-9
9-10
15-16 tehtävä
16-17