Torstai 15.8.2013 – ensimmäinen etäpäivä

Torstaina 15.8.2013 päätimme testata etäluentoa sekä Google Driven / SkyDriven yhteiskirjoittamista Kaupan työt ja toiminnan -kurssin tunneilla.

Päivä alkoi 8.15 etäluennolla Connect Pron välityksellä. Oppilaat saivat linkin Optima -työtilaan ja heidän tuli kirjautua koulun tunnuksilla sisään. Innokkaita oppilaita olikin heti ConnectProhon kirjauduttuamme tulossa paikalle eli noin puolet aloittivat aamun heti kahdeksan jälkeen ja suurin osa saapui luennolle luennon edetessä.

Luento nauhoitettiin, joten oppilailla oli mahdollisuus kuunnella kyseinen luentotallenne myöhemmin. Optimasta löytyi myös ohjeet Google Driven ja SkyDriven käyttöön sekä luentomateriaali.

Toinen opettajista, Hennis, vastasi luennoinnista ja toinen meistä, Heini, toimi teknisenä tukena ja vastaili niiden oppilaiden kysymyksiin Facebookin chatissa, joilla oli ongelmia kirjautumisessa.

Luennolla kerrotut tehtävät annettiin oppilaille opettajien pitämään blogiin. Oppilaat työstävät tehtäviä ensin pareittain yhteiskirjoittamalla. Seuraavalla viikolla heidän tulee täydentää tehtäviä työpaikoillaan selvittäen annettuja tehtäviä. Tehtävät puretaan seuraavan torstain tunneilla.

Oppiladen tulee laittaa tehtäviensä vastaukset omiin blogeihinsa sekä kertoivat niissä kokemuksistaan.

 

20130815-085222.jpg

3. KTT:n TOP -tehtävä

RYHMÄSSÄ:

•Pohtikaa ja kirjoittakaa ylös Google Driveen tai SkyDriveen ryhmissänne mitä on hävikki.
•Selvittäkää, mitä tarkoitetaan seuraavilla:
–Hyväksyttävä hävikki
–Hallinnollinen hävikki
–Fyysinen hävikki
–Rikollinen hävikki

 

YKSIN:

•Selvittäkää työpaikoillanne seuraavan viikon aikana:
–mitä muita hävikin lajeja on
–Mitä se tarkoittaa käytännössä
–Miten nämä hävikit vaikuttavat toimintaan
•Täydentäkää tehtäväänne työpaikoilta saamillanne tiedoilla.
•Tehtävä käydään läpi torstain 22.8 tunneilla.

2. KTT:n TOP -tehtävä

YKSIN:

•Jaotelkaa työpaikkojenne päivärytmi – mitä tehdään ja mihin aikaan. Voitte jaotella päivän esim. kellonaikojen mukaan (esim. 7-9, 9- 12…) tai muilla tavoin kuten ennen aukioloa, liikkeen auki ollessa, aukiolon jälkeen tai muulla itsellenne sopivalla tavalla.
•Tehkää tästä kaavio haluamallanne tavalla.
•Tehtävä käydään yhdessä läpi torstain 22.8 aamutuntien aikana.

1. KTT:n TOP -tehtävä

RYHMÄSSÄ:

•Listatkaa GoogleDriveen tai SkyDriveen, millaisia työtehtäviä ja toimenkuvia työssäoppimispaikoillanne on? Tarkoitus on siis kertoa, mitä sinä itse sekä muut työntekijät tekevät
•Listaa top –paikkakohtaisesti myös työpaikalla olevat nimikkeet ja vastuu-alueet. Eli esim. osastopäällikkö vastaa tietyn osaston tuloksesta… Jne.
•Piirrä käsin/tai koneella tai hanki työpaikaltasi organisaatiokaavio.
•Tarkoitus on, että tehtävässä on kaikkien ryhmän jäsenten työpaikoilta listattuna työtehtävät, nimikkeet ja kaavio.

Kohta se alkaa…

…korien täyttö tavaroilla?

image

Kyllä. Nimittäin virtuaalikopat päissämme täyttyvät uusilla asioilla ja vanhojen tietojen päivityksillä Kaupan työt ja toiminta -kurssin sekä Kaupan palvelun ja myynin työssäoppimisen alkaessa. Kannattaa käydä tsekkaamassa, mitä ”ostoskoreihimme” oikein tarttuukaan.

4. Visun TOP tehtävä

Esillepanon ja/tai kampanjan tekeminen

Nyt olet ollut jo työharjoittelussa useamman viikon ja oma osaamisesi on jo kasvanut alusta. Tunnet jo työpaikkasi tapoja ja osaat toteuttaa heidän ohjeistuksensa mukaista visuaalista ilmettä.

Kerro työpaikalla tekemäsi kampanjan tai esillepanon toteutus vaiheittain?

Kerro omaan blogiisi mahdollisimman havainnollisesti, kuinka toteutit esillepanon ja mikä oli oma panoksesi toteutuksessa. Pyri kuvaamaan mahdollisimman kattavasti omaa osaamistasi asiassa.

Tähän yhteyteen kannattaa tuoda ne kuvat, joilla haluat osoittaa omaa osamistasi. Tärkeää on, että selität, mikä oli lähtötilanne ja mitkä kuvissa näkyvistä asioista ovat sinun tekemiä. Muista tuoda esille oma osaamisesi.

3. Visun TOP -tehtävä

Vastatkaahan kaikki näihin kysymyksiin. Käymme näitä läpi kurssilla ja tietysti arviointikeskusteluissa.

Kampanjat top paikassasi:
1. Onko top paikkasi ketjuohjattu?
2. Tuleeko teille valmis kampanjamateriaali vai tuotatteko sen itse?
3. Millaista valmista kampanjamateriaalia yritykseenne tulee?
4. Millaisia ohjelmia käytette asiakasinformaation, kuten hintamerkintöjen tuottamiseen?