KTT:n tehtävä 4

Tehtävä 4:

• Selvitämitä tukkua/tukkuja yrityksesi käyttää ? Listaa nämä tukut.
– Elosella käytettiin vaikka kuinka monia tukkuja, mutta esimerkiksi Valiolta tulivat maitotuotteet, rahkat, maidot yms. Myllyn Paras taas toimitti jauhot ja DanSukker sokerit.

KTT:n tehtävä 1, 2 ja 3

Tehtävä 1:
* Elosen leipomon tehtaanmyymälässä kaikilla työntekijöillä oli samat työtehtävät. Työtehtävät päivän aikaan tosin riippuivat hiukan siitä tulitko aamu- vai iltavuoroon, mutta näin yleisesti kaikille työntekijöille kuului tuotteiden paikalleen laitto, yleisestä siisteydestä huolehtiminen, kassalla olo ja loppuneiden tuotteiden tilaaminen.

* Elosen tehtaalla on yli 500 työntekijää joista suurin osa on itse tehtaan puolella. Siellä vastuualueet menevät osastojen mukaan, joita on 6; pizza-, konditoria-, kahvileipä-, ruokaleipä- ja tekninen osasto sekä pakkaamo/lähettämö. Jokaisessa osastossa on oma johtajansa, jotka vastaavat hävikistä ja muusta sellaisesta.

Työnjohto eli toimitusjohtaja ja henkilöstöpäällikkö vastaavat omasta osastostaan joihin kuuluvat tuotantopäällikkö, laatupäällikkö, tuotepäällikkö, kehityspäällikkö yms.

(Organisaatiokaavio piirretty käsin paperille henkilöstöpäällikön avustuksella.)

Tehtävä 2:

* 9.00-10.00 –> Työvuoro alkaa aamuvuorolaisella ja hänellä on tunti aikaa laittaa saapuneet tuoreet leivät, pullat, kakut ja muut leivokset paikoilleen. Samoin kassa avataan ja jos siinä ilmenee ongelmia, on aikaa etsiä ratkaisu tai/ja joku joka osaa auttaa asiassa. Samalla myös katsotaan että eilisen päivän myynti on nollautunut.

* 10.00-13.00 –> Myymälän ovet avautuvat kello kymmenen. Siinä samalla kun palvelee asiakkaita laitetaan loput tavarat paikalleen, samoin tavarat jotka tulevat päivän aikana leipomosta. Tässä ajassa myös tarkistetaan ja putsataan kahvikone ja vaihdetaan roskapussit. Jos irtotavaraa (esimerkiksi pullia tai pasteijoita) tulee kauhea määrä, pussitetaan niitä jo valmiiksi iltaa varten.

* 13.00-14.00 –> Iltavuorolainen tulee töihin ja tässä välissä on tunti yhteistä aikaa. Siinä ajassa toinen vie roskat ja tyhjät laatikot tehtaan tiloihin, puhdistaa kahvikoneen ja täyttää sen ellei sitä olla ehditty tekemään aamuvuorossa, samoin irtotavaran pussitus, vessojen pesu ja mattojen imurointi tuulikaapista. Kerrotaan aamun kuulumiset ja jos on jotain ongelmia niin ne selvitetään.

* 14.00-17.00 –> Aamuvuorolainen lähtee pois kello kaksi ja iltavuorolainen jää yksin töihin. Tässä ajassa samalla kun palvellaan asiakkaita niin pussitetaan loput irtotavarat ja siirretään tuoreet leivät myymälän keskiosasta myymälän perälle. Hiukan ennen sulkemisaikaa pestään lattia ja tasot sekä nostetaan ns. kahvilaosuuden penkit ja pöydät ylös. Jos on niin paljon asiakkaita, ettei näitä tehtäviä kerkeä tekemään myymälän auki ollessa niin ne tehdään myymälän sulkemisen jälkeen. Suositeltavaa on toki, että tehtävät saisi tehtyä kun myymälä on auki – silloin pääsee aikaisemmin kotia.

* 17.00-17.30 –> Myymälän ovet suljetaan. Jos päivän tehtävät on tehty myymälän auki ollessa, ei tässä vaiheessa tarvitse tehdä kuin kassan lasku ja sen kirjaaminen ylös. Samalla kirjataan myös asiakasmäärä (kaikki näkyy päiväraportissa) hävikki ja eläimille menneet leivät. Kassa nollataan seuraavaa päivää varten ja lähdetään kotia.

Tehtävä 3:

* Hyväksyttävä hävikki

o Hyväksyttävä hävikki johtuu tuotteiden myyntikunnostuksesta tai tuotteiden valmistuksesta. Hyväksyttävää hävikkiä on yleensä vain nopeasti pilaantuvissa tuoretuotteissa, esimerkiksi leivissä ja vihanneksissa.

* Hallinnollinen hävikki

o Hallinnollinen hävikki johtuu asiakirjojen huolimattomasta tarkastuksesta ja reklamaatioiden laiminlyönnistä.

* Fyysinen hävikki

o Fyysinen hävikki aiheutuu kun tuote tai tuotepakkaus rikkoutuu tai tulee muuten myyntikelvottomaksi. Myös kaikki tuotteet, joiden myyntipäiväys umpeutuu, kuuluvat fyysiseen hävikkiin.

* Rikollinen hävikki

o Rikolliseen hävikkiin kuuluvat asiakkaiden ja henkilökunnan tekemät myymälä-varkaudet.

(Lähde: Marja Hiiri – Hävikin vaikutus kannattavuuteen)

* Elosella hävikit ovat jaoteltu osastoittaan; tuote-, raaka-aine-, pakkaus- ja työaikahävikki. Suurin hävikin laji on tuotehävikki ja käytännössä se tarkoittaa ylileivontaa ja rikkoutuneita tuotteita. Hävikki pyritään huomioimaan mahdollisimman tarkkaan katelaskennassa ja sitä seurataan päivittäin ja jos tulee poikkeamia, niihin puututaan. Myymälässä hävikkiä pyritään pienentämään myymällä pienillä hinnoilla eilistä tai toissapäiväistä tavaraa mm. seurakunnille ja muille yhteisöille sekä maanviljelijöille eläinten leiväksi.

8. KTT:n TOP-tehtävä

Sijainti

–         minä vuonna työpaikkanne on ”ilmaantunut” nykyiselle paikalle

  • Nykyiselle paikalle Kimperi on muuttanut 2012 vuoden alussa.

–        onko rakennus työpaikan oma/rakennettu

  • Rakennus ei ole työpaikan oma/rakennettu, se on vuokrattu yksityiseltä vuokranantajalta.

–        missä yritys on aiemmin sijainnut (jos samalla muuttanut saman paikkakunnan sisällä)

  • Yritys on aikaisemmin sijainnut Jyväskylän yläkaupungissa, Kauppakadulla.

–        mitä tekijöitä yrityksen edustajan mielestä on vaikuttanut työpaikkanne nykyiseen sijaintiin (ostovoima, ohikulkuliikenne, kilpailijat, kaavoitus, asuminen, työpaikat jne)

  • Nykyisessä paikassa on enemmän ohikulkijoita, kuin vanhassa.
  • Lähellä oleva kirkkopuisto, museot ja muut nähtävyydet tuovat myös turisteja.
  • Sijainti, koska nykyinen paikka on lähempänä keskustaa.
  • Alempi vuokra.
  • Hyvät kulkuyhteydet / parkkipaikat.
  • Ei periaatteessa kilpailijoita, ainut paikallinen yritys ja niin omaa luokkaansa oleva erikoistavarakauppa ettei muut lastenvaatekaupat pysty samaan.
  • Hyvä liiketila.

KTT:n tehtävät 6 & 7

KTT:n tehtävä 6:

Sähköiset palvelut

Tutki, minkälaisia sähköisiä palveluita yritykset tarjoavat asiakkailleen. Listaa löytämäsi palvelut ja tallenna itsellesi (esim. GD / SD).

– Mm. seuraavat yritykset tarjoavat sähköisiä palveluita asiakkailleen ja näistä myös jokaisesta yksi esimerkki sähköisestä palvelusta:

– Itella
Laskujen lähettämistä sähköisesti.

– TraFi
Rekisteritunnuksella ajoneuvotietoja joko omasta tai toisen autosta.

– Verohallinto
Veroilmoitus netissä.

– Oikeuslaitos
Velkomusasiat käräjäoikeuteen ja velan perintää ulosotossa.

– Kela
Hakea Kelan etuuksia ja ilmoittaa mahdollisista muutoksista.

Selvitä ja listaa, mitä erilaisia sähköisiä palveluita TOP –paikkasi tarjoaa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen.

– Kimperi tarjoaa asiakkailleen sähköisiä palveluita mm. verkkokaupan avulla, asiakaspalvelua (myös) sähköpostitse ja sosiaalisessa mediassa mm. facebookissa.

KTT:n tehtävä 7

•Onko omassa TOP –paikassa verkkokauppaa? Kerro sen toimintaperiaatteista esim. tilaamisesta, maksamisesta, rekisteröitymisestä jne.
– Omassa TOP-paikassani Kimperillä on verkkokauppa. Tilaaminen sieltä on todella yksinkertaista; menet verkkokauppaan, valitset haluamasi tuotteet ostoskoriin, valitset maksutavan ja toimitustavan. Maksaminen onnistuu verkkopankkitunnuksilla suoraan tai ennakkolaskulla josta peritään ennakkolaskutuslisä (lasku tulee sähköpostiin ja siinä on viikko aikaa maksaa lasku.) Toimitus tapahtuu 1-3 arkipäivän sisällä siitä kun on maksanut. Verkkokaupassa on myös kiinteät toimituskulut, eikä muita erillisiä maksuja esimerkiksi määrän mukaan. Verkkokauppaan voi halutessaan rekisteröityä mutta se ei ole mikään välttämättömyys. Jos verkkokauppaan rekisteröityy, jäävät tiedot omalle asiakastilille automaattisesti mutta jos tekee vain kertaostoksia ilman rekistöröitymistä niin joutuu joka kerta laittamaan omat yhteystiedot uudelleen. Tuotteet voi tilata kotia, jolloin laskuun lisätään toimituskulut tai suoraan Kimperin putiikille jolloin se on ilmainen koska verkkokauppa toimii takahuoneessa. 😀

•Perehdy yhteen ruokakauppaan, joka toimii myös verkkokauppana.
– Perehdyin K-marketin K-ruokakauppaan.

Ideoi, miten ruokakauppa voisi toimia verkkokauppana. Pohdi ja kirjaa ylös tätä eri kohderyhmien näkökulmasta kun käyttäjän olisivat:

Vanhukset
– Kuljetukset suoraan ovelle laskun kanssa. Vanhuksien ei tarvitsisi lähteä kotoaan (varsinkin jos matka on pitkä) käymään kaupassa. Tässä voisi olla vaikka joku kilometrimäärä tai yksityiskohtaisesti katsottuna vanhuksen kunto joka oikeuttaa kotiinkuljetuksen.

–Nuoret
– Kaukana kaupasta asuvat nuoret voisivat tilata tuotteet kotiovelle helposti. Muuta syytä en keksi mikseivät nuoret voisi mennä käymään kaupassa omin avuin.

Lapsiperheet
– Voisivat tilata isompia määriä suoraan eikä tarvitsisi kantaa kamalia kauppakasseja ja kulkea huutavien ja kitisevien lasten kanssa ympäri isoa kauppaa.

Ensimmäinen virallinen näyteikkuna

Jo toisena työpäivänä uudessa yrityksessä sain vapaat kädet tehdä yrityksen toinen näyteikkuna.

Ensin siis purin ikkuna tyhjäksi vanhoista tavaroista

WP_000002

Sitten sain aivan vapaat kädet laittaa ikkunan takaisin kuntoon. Ajattelin että tähän aikaan vuodesta lasten ulkovaatteet ovat kova sana ja siksi teinkin syksyn väreistä ja välikausi vaatteista ikkunan. Myös uutuuksia, kuten lompakot ja laukut, laitoin esille.

WP_000012 WP_000013

Heijastinliivien lanseeraus.

Tänään töissä oli huippu päivä ! Ohjelmassa oli siis Kreetta Ahosen ensimmäisen tuotteen, Vinkeen lasten heijastinliivien,  lanseeraus ja siihen liittyvät järjestelyt. Aluksi meille tuotiin järkyttävän kokoinen laatikollinen heijastinliivejä, ne piti purkaa tietenkin ja putsata vielä varulta teippiharjalla. Sen jälkeen niihin lisättiin tuoteselosteet ja tarkastettiin että kaikki tuotteet olivat saapuneet paikalle. Tässä välissä tyhjennettiin myös yksi vaaterekki.

WP_000023

Kun rekki oli saatu tyhjäksi, koitettiin miettiä että miten liivit siihen sitten oikein sijoitettaisiin fiksusti ja houkuttelevasti (kuva yläpuolella) asiakkaiden kannalta. Laitettiin myös näyteikkunaan muutama kappale ohikulkijoiden ihasteltavaksi. Kolmen aikaan tuli lehdistö ja neljän aikaan kutsuvieraat ja kanta-asiakkaat. Ei voi sanoa kuin että kiireinen päivä !

WP_000025

Pääsin myös yhdessä vaiheessa nopeasti kyselemään muutaman kysymyksen Kreetalta. Kreetta kertoi, että halusi lähteä yrittäjäksi koska oli kiinnostunut uusista haasteista ja hän teki aikaisemmin vuorotyötä, joka ei ollut sopiva omien lasten ja heidän menojen kannalta. Hänellä ei ollut oikeastaan minkäänlaista myyjän koulutusta takana, vain miljöösuunnittelu -koulutus ammattikorkeakoulusta, mutta on toiminut myyjänä yli 10 vuotta. Hän kävi myös yrittäjäkurssin aikuisopistossa joka oli kuulema erittäin silmiä avaava. Kreetta sanoi myös että yrittäjäksi voi ryhtyä kuka tahansa, mutta siihen ei kannata ryhtyä hepposin perustein

Kreetan Vinkee yritys on perustettu n. vuosi sitten ja nimi oli pitkän pallottelun tulos. Idea heijastinliiveistä tuli omalta pikku pojalta ja siitä että äitinä haluaa poikansa kulkevan mahdollisimman turvallisesti. Liivit ovat Kreetan ensimmäinen tuote, mutta hänellä on suuret suunnitelmat ja kovat odotukset tulevaisuuden varalta. Hän haluaa jakaa suomalaista työtä maailmalle ja tuottaa lapsille lisää iloa, turvallisuutta ja värikkyyttä.

 

Tässä esimerkki heijastinliivistä:
WP_000020

Lisää Kreetan jutuista voi lukea osoitteesta www.vinkee.fi tai facebookista: www.facebook.com/vinkee.fi?fref=ts   🙂

Kreetta Ahonen ja hänen ensimmäiset tuotteensa !
Kreetta Ahonen ja hänen ensimmäiset tuotteensa !

 

Näyteikkunan somistaminen

Kuinka moni nainen (miksei mieskin) ohimennessään juuttuu kaupungilla tutkimaan näyteikkunoita varsinkin vaate- tai kenkäkaupasta ? Ainakin minä ! Jos näyteikkuna on huono, en todennäköisesti mene edes koko kauppaan ellen sieltä vartavasten jotain tarvitse.

Onneksi meillä koulussa opiskellaan juuri tätä ja tässä on meidän tekemä ensimmäinen näyteikkuna ! Opiskelua ja harjoittelua tarvitsen vielä, mutta hiljaa hyvää tulee.

971181_4111625167197_1866275935_n

Mallinuken pukeminen

Puimme viime keväänä koulussa VISU:n kurssilla mallinukkeja. Itselleni kyseinen tehtävä oli jo ennestään tuttu entisiltä työpaikoilta, mutta harjoittelu on aina hyväksi !

Homma eteni meidän ryhmässä ihan hyvin, ei ollut minkäänlaisia ongelmia ja tehtävä kaiken kaikkiaan onnistui hyvin.

Meidän ryhmän super komee minimies !
Lopputulos.