TOP tehtävä 1 – tuoteneuvonnan top

TILITOIMISTO / KIRJANPITO

Kirjanpito on tilitoimiston pääpalvelu.

532186_466035380074087_776632606_n

Mistä palvelusta on kyse ?
– Kirjanpito on järjestelmä, jossa ylläpidetään tietoa yrityksen taloudellisesta toiminnasta. Kirjanpidolla tarkoitetaan tapahtumien kirjaamista kirjanpitoon ja muita siihen liittyviä toimintoja. Tärkeä osa kirjanpitoa on reskontra, jolla seurataan ostovelkoja ja myyntisaamisia sekä niiden suorituksia. Kirjanpidon kokonaisuus muodostuu yrityksen tuotoista, kuluista, omaisuudesta, omista varoista ja veloista. Kirjanpito tuottaa tietoa yrityksen johtamista varten.

OEH (ominaisuudet, edut, hyödyt) analyysi:

O =  Tilitoimisto tekee kirjanpidon ymmärrettäväksi ja auttaa saavuttamaan asetetut tavoitteet.
E =  Kirjanpidon avulla asiakas pystyy kiinnittämään huomiota erilaisiin asioihin, jotta asiakas saa parhaan mahdollisen tuloksen.
H = Asiakas pystyy hoitamaan työnsä nopeammin ja säästämään aikaa,  säästää rahaa (koska kulut pienenevät ja tuloa tuottavat toiminnot voidaan tasapainottaa pienillä hienosäädöillä kuukausittain, samalla kun suurilta ja kalliilta ongelmilta vältytään) ja mahdollisilta muilta virheiltä, esimerkiksi verottajan kanssa.

Mikä palvelussa on uutta ?

Kirjanpito ja tilitoimistohan ovat käsitteinä hyvin vanhoja, mutta niiden toiminta muuttuu jatkuvasti. Esimerkiksi jos, valtio päättää että veroja nostetaan, vaikuttaa se huomattavasti tilitoimiston työhön ja toimintaan. Kuitenkin tilitoimistoja ja kirjanpitoakin voidaan uudistaa; viimeisimpänä uudistuksena on sähköinen taloushallinto. Se muuttaa taloushallinnolle tyypilliset tehtävät kuten kirjanpidon, laskutuksen, veroilmoitusten teon yms. sähköiseksi. Toimintaperiaatteena on, että kerran järjestelmään syötetyt tiedot ovat ja pysyvät. Kustannuksetkin pienenevät, kun esimerkiksi paperin käyttö, päällekkäinen työ ja virheet vähenevät. Lisäksi yritystä voidaan johtaa ajantasaiseen tietoon perustuen kun tiedot voidaan käydä katsomassa nopeasti ja helposti tietokoneelta eikä niitä tarvitse etsiä mapista paperisessa muodossa.

Sähköisestä taloushallinnosta helpoin esimerkki on verkkolaskutus, eli e-lasku. Verkkolaskuilla voidaan monissa tapauksissa pienentää huomattavasti laskujen käsittelykustannuksia paperilaskuihin verrattuna. Sähköisesti lähetetyt laskut ovat paperilaskuja nopeammin perillä ja laskut tallentuvat sähköiseen arkistoon, josta niiden hakeminen on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa kuin tavallisesta kuittimapista.

Tilitoimistot voivat sähköiseen taloushallintoon siirtymisen myötä käyttää entistä enemmän aikaa neuvontaan ja konsultointityöhön sekä raportoinnin kehittämiseen, kun rutiinitöihin käytettävä aika vähenee.
Sähköinen taloushallinto ei ole enää vain isojen yritysten etuoikeus vaan siihen on myös pienten yritysten helppoa ja kannattavaa siirtyä.  Finanssialan Keskusliiton kyselyn mukaan jo 64 prosenttia yrityksistä käyttää verkkolaskutusta.

Miksi asiakkaan kannattaisi valita juuri kyseinen palvelu?

Asiakkaan kannattaa, tai ei oikeastaan kannata vaan hänen on pakko valita kirjanpito, koska Suomen lakikin sen määrää ja on olemassa pykälä kirjanpidosta; ’’jokainen joka harjoittaa liike- tai ammattitoimintaa, on tästä toiminnastaan kirjanpitovelvollinen.’’ Kirjanpito on ensisijaisesti yritykselle itselleen ja monet päätökset, joita tehdään perustuvat kirjanpitoon ja siihen informaatioon, jota tehty kirjanpito antaa. Sen lisäksi löytyy monia ulkoisia kiinnostuneita, kuten viranomaiset, pankit, asiakkaat ja toimittajat.

Miten uusi palvelu eroaa vanhasta ?

Paperikirjanpito /  perinteinen tilitoimisto VS. Sähköinen taloushallinto 
Papereita ja mappeja joka paikassa  –> Täysin paperitonta hallinnointia
Dokumentteja haeskellaan mapeista  –> Dokumentit löytyvät nopeasti ja ovat saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta.
Vain kirjanpito  –> Mukana kaikki yrityksen taloushallinnossa tarvittavat työkalut: myyntilaskutus, ostolaskujen käsittely, tiliotteet, tilisiirrot, kirjanpito, raportit, jne.
Aika menee paperin pyörittelyyn   –> Säästää yrittäjän aikaa tuloksen tekemiseen
Palvelee verottajan informaatiotarpeita   –> Tuotetaan taloudellista informaatiota myös yrittäjälle itselleen.
Ostolasku on pahimmillaan kirjanpidossa vasta n. 2,5 kk:n kuluttua   –> Ostolasku on käsitelty eli asiatarkastettu, hyväksytty, laitettu maksuun ja viety kirjanpitoon nopeimmillaan noin  30 sekunnissa.
Arkistointi mapeissa ja tilitoimistossa   –> Sähköinen arkistointi
Paikkaan ja toimistoaikaan sidottu (kirjanpitoaineisto/mapit ovat tilitoimistossa)   –> Pilvipalveluna ajasta ja paikasta riippumaton
Korttiostosten kuittien keräily ja säilyttäminen lompakossa etc.   –> Kuitti heti ostoksen jälkeen älypuhelimella Colleqiumille – that’s it ja ’kuitin voi repiä!’
Tilitoimiston kannattavuus halvasta työvoimasta   –> Colleqiumin kannattavuus tulee lisäarvon tuottamisesta asiakkaalle.
Tositteet syötetään usein käsin   –> Rutiinit automatisoidaan ja puoli-automatisoidaan.
Kirjanpitotehdas   –> Asiantuntijayritys (KIBS)
Menneisyys   –> Tulevaisuus
Reaktiivinen   –> Proaktiivinen
Lähde:http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjanpito

http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6inen_taloushallinto

http://colleqium.fi/sahkoinen-taloushallinto-2/perinteinen-vs-sahkoinen-taloushallinto/

 

2 thoughts on “TOP tehtävä 1 – tuoteneuvonnan top”

  1. Kiitos Anniina taas hyvästä päivityksestä!
    🙂

    Oli mielenkiintoista lukea tehtävääsi ja löytämääsi vertailua sähköisestä ja perinteisestä kirjanpidosta.

    Huomaathan, että toinenkin top tehtävä on jo julkaistu.

    Kertoile joku kerta, mitä olet tehnyt jälleen topissasi.

    Mukavaa huhtikuuta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *