Sä här efteråt – pedagogiikan jälkilöylyt opinsaunassa

Nu får ni bara läsa stolpar, jag är trött!

 

Opettajien arki hyvin erilainen kuin suomessa: vai onko?

  • palkkausjärjestelmä hyvin toisenlainen: förste lärare on mm. oppiainevastaava ja hän saa jopa 10000 SEK enemmän kuin ”normiope”, lektor saa vielä tuohonkin summaan jopa 5000 SEK lisää
  • suomalaisittain opettajien aineyhdistelmät aika eksoottisisia: äidinkieli+ranska, yhteiskuntaoppi+venäjä jne.
  • ohjaajani Lars Swahnin päivään mahtuu jopa keskellä päivää erilaisia konferensseja ja arviointikeskusteluja. Keskimäärin viikossa 13 kertaa 75 min. opetusta.
  • paljon ulkomaalaisia opettajia (ei siis maahanmuuttajia vaan rekrytoituja)

Opiskelijat

  • tuntien alussa monesti vaikutelma rauhattomuudesta, mutta kun työ alkaa, siihen keskitytään erinomaisesti: esim. kansainvälisen linjan yhteiskuntaopin tunnilla ensin itsenäistä tiedonhakua Ruotsin hallituspuoluiden työstä, sen jälkeen innokas keskustelu, lopuksi vielä kirjallinen työ arvioitavaksi Fronteriin
  • paljon pari- ja tiimityötä, esitelmiä suullisesti ja kirjallisesti
  • koulu antaa kannettavan ja oppikirjat ilmaiseksi käyttöön koko lukioajaksi
  • kukaan ei räpläillyt kännyköitä (pääsääntöisesti)
  • opiskelijat myöhästyvät täälläkin ja istuvat ulkovaatteet päällä (sen huomasi sisäilmasta)
  • opiskelijat tuntuvat arvostavan toistensa esityksiä, kuuntelevat aina hyvin toisiaan
  • monilla jo valmiit urasuunnitelmat

 

Huolia

  • kova kilpailu koulujen kesken parhaista opiskelijoista: myös eliittilukio voi ”sukeltaa” alas nopeastikin. Kungsholmenin lähelle rakennetaan yli 2000 opiskelijan uutta lukiota. Oman koulun markkinointiin satsataan paljon aikaa ja resursseja. https://mitti.se/nyheter/jattegymnasium-kungsholmen-klubbat/
  • avointen ovien päivänä eli markkinointitapahtumassa  (sitä suunniteltiin kansainvälisen linjan kokouksessa, jossa olin mukana) ei saa pelkästään vain kehua omaa oppiainettaan vaan olla tasapuolinen!!!!!
  • äidinkielen eli ruotsin kielen taidon heikkeneminen: hyväosaiset perheet laittavat lapsensa englanninkielisiin kouluihin ja oma äidinkieli kärsii; myöskään kaunokirjallisuutta ei enää lueta muuta kuin pakon edessä
  • koulutuksen taso ja opetustyön aliarvostus

Pedagogiikka ja työtavat

  • seurasin kuuden eri oppiaineen tunteja ja koulun maineikkaan kuoron joulukonsertin harjoituksia; opettaja itse ei käyttänyt yhdelläkään tunnilla tietokonetta
  • venäjässä ei edes äänitettä yms., ei sähköisiä tehtävien ratkaisuja, luokkakieli koko ajan ruotsia ns. small talkia myöten
  • svenska: paljon suullisia esityksiä, pohjautuvat kirjalliseen työskentelyyn sitä ennen, joskus useiden oppituntien ajan
  • paljon kokeneita ja arvostettuja opettajia ja pitkä kokemus näkyy esim. ryhmän hallinnassa
  • väittelyitä; esim. YK:n turvallisuusneuvoston kokouksen simulointi, jokaisella oma viikkokausia etukäteen valmisteltu rooli
  • opettajien ja opiskelijoiden välit hyvin tuttavalliset; jopa ero Suomeen näkyy; opettajaa saatetaan kutsua auttamaan vaikka vislaamalla!!!
  • kannustus tärkeää; ”Ei ole oikeita/hyviä ja huonoja/vääriä vastauksia, kaikki mielipiteet on hyviä” (suora lainaus eräältä tunnilta)
  • kiinnostava työtäpa: Euroopan historiasta parityönä etukäteen valmisteltuja esityksiä esitysgrafiikka apuna. Opettajan kello soi kun eritykseen varatusta ajasta on puoli minuuttia jäljellä. Siinä ajassa pitää pystyä summeeraamaan eli viemään maaliin esitys.

    Sitten esittäjät ja opettaja  käytävään: Opettaja antaa palautetta ja mietitän yhdessä, mitä luokkaan jääneet kysyvät (rostaaminen) esityksestä: täsmennyksiä, vastaväitteitä jne. Tässäkin herätyskello soi kun aika on käytetty. Takaisin luokkaan!!!  Keskustelu on kyllä hyvin akateemista ja argumentoivaa!Tämä menetelmä olisikin hyvä työtapa monissa reaaliaineissa ja muissakin. Myös tämän jälkidebatin aikana soi kello kun aika on käytetty! Koko ryhmä on ikään kuin vastuussa, kun esim, yksi pari seisoo liikaa valkokankaan edessä, muut näyttävät kädellä että pitää siirtyä sivuun! Täytyy todeta tämän opiskelijaryhmän tietynlainen ammattimaisuus… voisivat ihan olla vaikka opettajia. Lyövät laudalta monet opettajaharjoittelijani Suomessa.

 

Annat intressant

  • alla besökare i skolan måste ha en namnskylt; jag fick också en egen nyckel
  • på lärarrummet fylls de digra fruktkorgerna varannan  dag, sen finns det också en kaffeautomat (inte bara kaffe), allt detta är gratis
  • städjobbet syns och så även resultaten: det finns en lista i kapprummet över vilka uppgifter städarna måste utföra och när
  • det största intrycket för mig var musiklinjens kör (på över 100 elever) ; jag satt med när de tränade till sina många julkonserter (Händel, Bach och svenska traditionella julsånger och christmas carrolls). På Lucia-dagen är det 20 ”småkörer” som åker runt i Stockholm och uppträder.

Tack , Kungsholmen! Tack min eden arbetsgivare att jag fick den här möjligheten.

 

 

 

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *