Biopakkausinnovaatioilla kasvua

Suunnitteluvaihe

Tarve

Urheiluvaatteisiin liittyy tarve personoida asua esimerkiksi tukijoiden näkyvyyden osalta. Myös yksilöllinen design kiinnostaa kuluttaa. Kuluttajan tarpeen lisäksi on tarve kehittää hankkeen toimintaympäristöön sopiva tuotantotapa. Toimintaympäristö koostuu suunnitteluympäristöstä, jossa on käytössä mm. ArtiosCad ja Illustratoriin liittyen Esko Studio.Tulostus kankaiden osalta toteutetaan pääasiassa sublimaatiotulostimella ja rumpuprässillä. Jälkikäsittely Kongsbergin leikkurilla ja leikatut kaavat ompelee Pinelux tai työssäoppija.

Kaavan leikkaus

Proton rakentaminen

Sublimaatiota käytetään laajasti urheiluvaatteiden valmistuksessa. Tässä vaiheessa emme ole päässeet vielä tutustumaan valmiisiin toimintaympäristöihin, mutta tuotannon kehittämisen näkökulmasta ne eivät kuitenkaan olisi sellaisenaan sovellettavissa. Ensimmäinen vaihe tutkimuksessa oli hankkia sopivat digitaaliset kaavat testausta varten. 

Hankkeelle hankittiin Julie Patrons de couture sewing patterns 3669 pdf tiedosto, jossa 27 kaavaa miesten t-paidalle.

Tarpeita voi olla monia ja erilaisia ratkaisuja voi löytyä kartoituksessa. Tässä vaiheessa yritetään pitää kirkkaana mielessä, että millaista haastetta ollaan ratkaisemassa ja miksi.  

Valitsimme prioriteetiksi tuotantoprosessin kehittämisen. Tavoite on kokeilla erilaisia ratkaisuja ilman tuotannollista tavoitetta. 

Ensimmäinen haaste oli pdf-kaavan muokkaaminen meidän järjestelmään sopivaksi suunnittelun pohjaksi. Tulostettavaan kaavaan sisältyy kolme aluetta a) raja, josta ommellaan kaavan osat yhteen b) raja, josta leikataan kaava kankaasta ja c) bleed-alue eli alue, joka tulostetaan leikkuualueen yli, että tulostus olisi kauttaaltaan tasainen. 

 

Toinen haaste liittyi digitaalisen kaavan kokojen ja realimaailman paidan käyttäjän kokojen istuvuuteen. (Tämä on 30.3.2020 vielä prosessissa). 

 

Sublimaatiotulostuksen haasteina ovat tulosteen värien hallinta ja kankaan joustavuuden kontrolloiminen. Ensimmäisessä vaiheessa leikkuria ohjaavat rekisteröintimerkit tulostettiin suoraan kankaalle, joka aiheutti epätarkkuutta kaavojen laikkaukseen, koska kangas helposti venyy sublimaatioprässissä. 

 

Viimeisin ratkaisu on käyttää leikkurin ohjaukseen paperille tulostettuja leikkuumerkkejä, jotka samalla auttavat leikkurin imuria vetämään kankaan tiukasti kiinni leikkuupöytään. 

Seuraava kehitysvaihe on suunnitella leikkuusapluuna, joka ei ole kertakäyttöinen vaan voidaan käyttää uudestaan. Leikkurin ohjausmuotti toimisi luonnollisesti sekä itse tulostettujen kankaiden leikkaamiseen, mutta myös kaavojen leikkaamiseen valmiista kankaista. 

 

(Sivujuonteena testasimme yksinkertaisten kuvioiden leikkaamista jopa 8 kangasta päällekkäin ilman imua tehostavaa suojapaperia. Testaus liittyi hengityssuojien tekemiseen korona pandemian aikana. Samalla testasimme myös suoraan kangasrullalta jatkuvaa leikkaamista, joka sekin on eräänlainen tuotantotavan opettelu.) 

Käyttökokemukset

Tarkoittaa, että yleensä lupaavinta vaihtoehtoa lähdetään ratkomaan ja testaamaan. Siitä valmistuu ensimmäinen proto. 
 
Urheiluvaatteiden valmistukseen kaavasta – designiin ja sen tulostamisesta kankaalle haetaan vielä erilaisia vaihtoehtoja. Tuotanto riippuu kankaan joustavuudesta ja tiheydestä. Tässä vaiheessa oletus on, että joustava kangas kannattaa tulostaa ilman sublimaatiopaperia eli suoraan kankaalle ja leikata kaavoiksi käyttämällä apuna valmiiksi tulostettuja kaavasapluunoita. 
 
Kokeiltavan on ajatus, että kankaat leikattaisiin ensin ja tulostus tapahtuisi niin sanotusti rullalta rullalle käyttäen sublimaatiopaperille tulostettua designia ja leikatut kankaat ladotaan “liukuhihnalla”, paperin mennessä rumpuprässiin. 

Pinelux ohjeisti, että kaavojen kohdistusmerkit voisivat olla pienempiä kuin kaavoissa on valmiina. 

Ensimmäisten urheilupaitojen oppina on ollut, ettei tietokoneen näytön värit vastaa painettuja eli värinhallinnan kanssa on vielä opettelua.