Moikka !
Kävimme luokkalaistemme kanssa opintomatkalla Kuopion Matkus-kauppakeskuksessa ja siinä samalla Ikeassa. Lähdimme koululta noin kello 8.30 ja parin tunnin matkustamisen jälkeen löysimme itsemme Kuopiosta. Ikean tiloissa saimme kuulla Kuopion Ikean markkinointipäälliköltä mm. Ikean keskeisiä toimintaperiaatteita, markkinointia ja asiakastyytyväisyyttä. Hän kertoi meille muutenkin yleisellä tasolla Ikean toiminnasta. Päällimmäisenä jäi mieleen että Ikean tarkoitus on luoda parempi arki tavallisille ihmisille sekä tarjota laaja valikoima jokaiseen makuun ja tarpeeseen. Markkinointi ikeassa on hyvin monipuolista ja kauppakeskus Matkus ja Ikea tekevät hyvin paljon yhteistyötä myös markkinoinnissa mm. tapahtumat samaan aikaan. Ikean Markkinoinnilla pyritään markkinoimaan laajasti erilaisia tuotteita oikeina vuodenaikoina teeman mukaisesti, esim. joulu.
Ikealla on tärkeää pitää asiakkaat mahdollisimman tyytyväisinä, jonka vuoksi Ikea tarjoaa mm. kuljetus- ja suunnittelupalveluita. Myös tavaratalot on tehty siten, että jokainen asiakas olisi tyytyväinen; esimerkiksi Ikealla on tarjota aina pyörätuoleja niitä tarvitseville sekä kulkuväylät tavaratalossa ovat tehty leveiksi mm. juuri pyörätuoliasiakkaita ajatellen. Asiakastyytyväisyys otetaan huomioon asiakastutkimusten avulla.
Tarkoituksena meillä oli reissun aikana siis kuunnella ja oppia isojen yritysten markkinoinnista ja siksipä meille annettiin tehtäväksi etsiä tavaratalosta hienoja mainoksia ja ylipäätään jotain, mikä liittyy markkinointiviestintään. Jotenkin siinä sitten vain kävi niin, että sen kaiken ihailun ja shoppailun keskellä kuvien ottaminen unohtui, mutta mieleeni jäi suuret, näkyvät ja vaikuttavat esillepanot ja mainokset. Alhaalla esimerkkikuva jonka nappasin rullaportaissa yhdestä isosta seinästä.
– Anniina