KTT:n tehtävä 1, 2 ja 3

Tehtävä 1:
* Elosen leipomon tehtaanmyymälässä kaikilla työntekijöillä oli samat työtehtävät. Työtehtävät päivän aikaan tosin riippuivat hiukan siitä tulitko aamu- vai iltavuoroon, mutta näin yleisesti kaikille työntekijöille kuului tuotteiden paikalleen laitto, yleisestä siisteydestä huolehtiminen, kassalla olo ja loppuneiden tuotteiden tilaaminen.

* Elosen tehtaalla on yli 500 työntekijää joista suurin osa on itse tehtaan puolella. Siellä vastuualueet menevät osastojen mukaan, joita on 6; pizza-, konditoria-, kahvileipä-, ruokaleipä- ja tekninen osasto sekä pakkaamo/lähettämö. Jokaisessa osastossa on oma johtajansa, jotka vastaavat hävikistä ja muusta sellaisesta.

Työnjohto eli toimitusjohtaja ja henkilöstöpäällikkö vastaavat omasta osastostaan joihin kuuluvat tuotantopäällikkö, laatupäällikkö, tuotepäällikkö, kehityspäällikkö yms.

(Organisaatiokaavio piirretty käsin paperille henkilöstöpäällikön avustuksella.)

Tehtävä 2:

* 9.00-10.00 –> Työvuoro alkaa aamuvuorolaisella ja hänellä on tunti aikaa laittaa saapuneet tuoreet leivät, pullat, kakut ja muut leivokset paikoilleen. Samoin kassa avataan ja jos siinä ilmenee ongelmia, on aikaa etsiä ratkaisu tai/ja joku joka osaa auttaa asiassa. Samalla myös katsotaan että eilisen päivän myynti on nollautunut.

* 10.00-13.00 –> Myymälän ovet avautuvat kello kymmenen. Siinä samalla kun palvelee asiakkaita laitetaan loput tavarat paikalleen, samoin tavarat jotka tulevat päivän aikana leipomosta. Tässä ajassa myös tarkistetaan ja putsataan kahvikone ja vaihdetaan roskapussit. Jos irtotavaraa (esimerkiksi pullia tai pasteijoita) tulee kauhea määrä, pussitetaan niitä jo valmiiksi iltaa varten.

* 13.00-14.00 –> Iltavuorolainen tulee töihin ja tässä välissä on tunti yhteistä aikaa. Siinä ajassa toinen vie roskat ja tyhjät laatikot tehtaan tiloihin, puhdistaa kahvikoneen ja täyttää sen ellei sitä olla ehditty tekemään aamuvuorossa, samoin irtotavaran pussitus, vessojen pesu ja mattojen imurointi tuulikaapista. Kerrotaan aamun kuulumiset ja jos on jotain ongelmia niin ne selvitetään.

* 14.00-17.00 –> Aamuvuorolainen lähtee pois kello kaksi ja iltavuorolainen jää yksin töihin. Tässä ajassa samalla kun palvellaan asiakkaita niin pussitetaan loput irtotavarat ja siirretään tuoreet leivät myymälän keskiosasta myymälän perälle. Hiukan ennen sulkemisaikaa pestään lattia ja tasot sekä nostetaan ns. kahvilaosuuden penkit ja pöydät ylös. Jos on niin paljon asiakkaita, ettei näitä tehtäviä kerkeä tekemään myymälän auki ollessa niin ne tehdään myymälän sulkemisen jälkeen. Suositeltavaa on toki, että tehtävät saisi tehtyä kun myymälä on auki – silloin pääsee aikaisemmin kotia.

* 17.00-17.30 –> Myymälän ovet suljetaan. Jos päivän tehtävät on tehty myymälän auki ollessa, ei tässä vaiheessa tarvitse tehdä kuin kassan lasku ja sen kirjaaminen ylös. Samalla kirjataan myös asiakasmäärä (kaikki näkyy päiväraportissa) hävikki ja eläimille menneet leivät. Kassa nollataan seuraavaa päivää varten ja lähdetään kotia.

Tehtävä 3:

* Hyväksyttävä hävikki

o Hyväksyttävä hävikki johtuu tuotteiden myyntikunnostuksesta tai tuotteiden valmistuksesta. Hyväksyttävää hävikkiä on yleensä vain nopeasti pilaantuvissa tuoretuotteissa, esimerkiksi leivissä ja vihanneksissa.

* Hallinnollinen hävikki

o Hallinnollinen hävikki johtuu asiakirjojen huolimattomasta tarkastuksesta ja reklamaatioiden laiminlyönnistä.

* Fyysinen hävikki

o Fyysinen hävikki aiheutuu kun tuote tai tuotepakkaus rikkoutuu tai tulee muuten myyntikelvottomaksi. Myös kaikki tuotteet, joiden myyntipäiväys umpeutuu, kuuluvat fyysiseen hävikkiin.

* Rikollinen hävikki

o Rikolliseen hävikkiin kuuluvat asiakkaiden ja henkilökunnan tekemät myymälä-varkaudet.

(Lähde: Marja Hiiri – Hävikin vaikutus kannattavuuteen)

* Elosella hävikit ovat jaoteltu osastoittaan; tuote-, raaka-aine-, pakkaus- ja työaikahävikki. Suurin hävikin laji on tuotehävikki ja käytännössä se tarkoittaa ylileivontaa ja rikkoutuneita tuotteita. Hävikki pyritään huomioimaan mahdollisimman tarkkaan katelaskennassa ja sitä seurataan päivittäin ja jos tulee poikkeamia, niihin puututaan. Myymälässä hävikkiä pyritään pienentämään myymällä pienillä hinnoilla eilistä tai toissapäiväistä tavaraa mm. seurakunnille ja muille yhteisöille sekä maanviljelijöille eläinten leiväksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *