Osaamiseni

Anniina Tuomijärvi

Olen vuonna 1996 syntynyt tyttö Jämsästä ja opiskelin työssäoppimispainoitteisella, R-luokalla Jyväskylän ammattiopistossa, kaupan yksikössä. R-luokka oli minulle se mieleisin, koska se eroaa ns. normaalista luokasta siten, että kun normaali luokka opiskelee 5 päivää viikossa, me olimme 3 päivää viikossa töissä ja 2 päivää koulussa. Valitsin alun perin R-luokan pitkien koulumatkojeni takia, koska R-luokan ansiosta pystyin tekemään työssäoppimiset kotikaupungissani. Ajan kuluessa huomasin pitäväni käytännön töistä enemmän kuin perinteisesti koulussa istumisesta.

Minulla on ollut onni saada monenlaisia työssäoppimispaikkoja, koska halusin nähdä kuinka töitä tehdään erilaisissa yrityksissä. Olin luontaistuotteita myyvässä kaupassa, leipomon tehtaanmyymälässä, lastenvaateliikkeessä sekä osuuskunnan työntekijänä että tilitoimistossa. Osallistuin myös opintojeni aikana Taitaja 2014 kilpailun semifinaaleihin asiakaspalvelun tuoteneuvontaan. Olen suorittanut ikärajapassin ja mestarimyyjä koulutukseen.

Työelämäosaaminen

R-luokalla opiskelu on vaikuttanut suuresti asenteeseeni työelämää kohtaan. Olen nähnyt niin yrittäjän kuin asiakkaan kannalta erilaisten asioiden uusia puolia. Suurin asenteeseeni vaikuttanut asia on yrittäminen. Ennen ajattelin siitä vain negatiivisia puolia eniten, mutta nykyään huomaan ajattelevani enemmän asioita hyvinkin positiivisisesti.

R-luokalla opiskelu on myös vaikuttanut minuun ihmisenäkin hyvin paljon; olen oppinut uusia taitoja (mm. näyteikkunan somistamista ja kassatyöskentelyyn kuuluvia tehtäviä), joita en ehkä olisi ehtinyt oppimaan ns. tavallisen luokan työssäoppimisjakson aikana. Olen tullut enemmän oma-aloitteisemmaksi, rohkeammaksi ja vastuuntuntoiseksi ihmisenä. Olen siis muuttunut R-luokan ansiosta paremmaksi työntekijäksi sekä asiakaspalvelijaksi. Näihin asioihin olen saanut vahvistusta yritysten asiakkailta sekä itse yrittäjiltä.

Valitsin melkein jokaiselle työssäoppimisjaksolle uuden työssäoppimispaikan. Kyse ei ollut siitä, ettenkö olisi viihtynyt tai saanut jatkaa yrityksissä vaan halusin ottaa työssäoppimisista kaiken irti ja nähdä erilaisia yrityksiä toimintapoineen. Näiden jaksojen jälkeen olen huomannut oppineeni sellaisiakin asioita ja toimintatapoja, joita ei minulle ole koulussa opetettu.

Olen työskennellyt opiskelujeni aikana seuraavissa yrityksissä:

Jokilaakson Luontaispuoti Oy (9.11.2012-21.12.2012)

– Kassatyöskentelyä, johon sisältyi myöskin kassanlaskentaa

– Palvelutilanteiden ja niiden jälkitoimien hoitaminen

– Työympäristöstä huolehtiminen

– Tuotteiden hyllytys ja varastoiminen

– Ulkoisen ja sisäisen asiakkaan palvelu

– Asiakkaiden palvelu englanniksi

– Inventaario

Elonen Oy leipomo (4.3.2013-31.5.2013)

– Kassatyöskentely, johon kuului myöskin kassan laskenta

– Myymälän avaus- ja sulkemistoimet

– Myymäläilmeen seuranta ja ylläpito

– Tuotteiden esillepano ja hintamerkintöjen teko

– Muusta (tarvittavasta) asiakasinformaatiosta huolehtiminen

Kimperi, Tmi Sahikallio (2.9.2013-18.12.2013)

– Kassatyöskentely

– Esillepanon/kampanjan toteuttaminen ohjeistuksen pohjalta

– Myymäläilmeen seuranta ja ylläpito

– Tuotteiden hyllytys ja varastointi

– Hintamerkintöjen teko

– Näyteikkunoiden suunnittelu/toteuttaminen

Taitaja 2014 -semifinaali (16.01.2014)
Jyväskylä, Seppälän Prisma

– Tuote-esittely-, myynti ja neuvontatilainteiden suunnitteleminen ja valmisteleminen

– Tuotteiden esitteleminen ja myyminen

– Asiakkaiden neuvominen tuotteiden hankinnassa ja käytössä

– Oman työn tuloksellisuuden seuraaminen

HetiAvuks (3.3.2014-28.5.2014)

– Toimistotehtävät (mm. laskutus ja mapitus)

– Myymäläilmeen seuranta ja ylläpito

– Työympäristöstä huolehtiminen

– Asiakasinformaatiosta huolehtiminen

– Palvelutilanteiden hoitaminen

TMI TOIMISTO-REK (11.8.2014-10.11.2014)

– Toimistotehtävät (mm. asiakkaiden kassakirjojen, kassamyyntien ja -raporttien tarkastamiset/täsmäytykset, pankkitilien tarkastamiset, tiliöinti, tilinpäätös, tasekirja, veroilmoitus)

– Kirjanpidon eri vaiheiden tekeminen

– Kustannuslaskennan ja budjetoinnin tekeminen

– Myymäläilmeen seuranta ja ylläpito, sisältäen ikkunasomistuksen

– Työympäristöstä huolehtiminen

– Asiakasinformaatiosta huolehtiminen

– Palvelutilanteiden hoitaminen

– Myyntineuvotteluihin osallistuminen

– Postitus- yms. asioinnit

 

Opinnot

Asiakaspalvelu

Opiskelin asiakaspalvelun kurssilla asiakaspalvelua sekä teoriassa että käytännössä. Sain perustiedot asiakaspalvelutehtävissä toimimiseen kaikenlaisissa tilanteissa ja ohjeet erilaisten ihmisten huomioimiseen ja sitten opiskelu jatkui työssäoppimisella. Opiskelin asiakaspalvelua suomeksi ja hallitsen sen kiitettävästi. Opiskeluuni kuuluivat myöskin asiakaspalvelun perusteita ruotsin ja englannin kielellä ja mielestäni hallitsen ne hyvin. Kurssilla kävimme läpi myös yrityksessä toimimista, jossa perehdyimme yrityksen budjetointiin sekä kustannuslaskentaan. Käytimme paljon erilaisia ohjelmia, kuten wordia, exceliä sekä powerpointia. Olen oppinut käyttämään ym. ohjelmia ja hallitsen niitä kiitettävästi. Opiskelin myös yleisesti yrityksen toimintaa ja työelämän pelisääntöjä yleisesti.

Visuaalinen myyntityö

Opiskelin yrityksen visuaalista myyntityötä teoriassa ja käytännössä mm. siten, että koulussa teimme näyteikkunoita. Visuaalisen myyntityön tukena myös opiskeltiin muita työvälineohjelmia, kuten Illustratorin sekä Photoshopia. Näihin opintoihin sain vahvistuta työssäoppimisessa tehden yritykselle kaikkia taitojani hyödyntäen käyntikortin, esitteen, mainoksen sekä joulukortin kiitokseksi kuluneesta vuodesta. Suoriuduin näistäkin tehtävistä kiitettävästi.

Kaupan palvelu ja myynti

Opiskelin myyntineuvottelutaitoja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja osaan nämä mielestäni hyvin. Opiskeluun kuului myös myyntityötä niin teoriassa kuin käytännössä ja suoritin mestarimyyjän koulutuksen, jossa onnistuin hyvin. Opiskelin myös kaupan matematiikkaa, joka on tulevien työpaikkojen kannalta erityisen tärkeää, jotta osaisin paremmin kaikki hinnoittelut yms. asiat.

Toiminnan kannattavuuden suunnittelu

Opiskelin kustannuslaskentaa sekä budjetointia teoriassa ja pääsin toteuttamaan näitä työssäoppimispaikallani käytännössä erilaisten yritysmuotojen osalta. Kannattavuuden opiskelussa teimme kustannuslaskennan ja budjetoinnin laskelmia ja näiden osaaminen auttoi työssäoppimisen aikana melkoisesti, sillä jouduin tekemään niitä eri yrityksille. Kannattavuuden ymmärtäminen yritystoiminnassa on erityisen tärkeää jokaiselle työntekijälle, sillä sen myötä voi jokainen muuttaa asenteitaan yritystoiminnan jatkuvuudelle.

Tuoteneuvonta

Tuoteneuvonnan kurssilla kävimme läpi teoriassa pääasiassa tuote-esittelyä. Käytännössä pääsin testaamaan taitojani Taitaja 2014 – semifinaaleissa, jossa osallistuin kilpailuun tuote-esittelijänä. Ennen kilpailua kävimme opettajan ja kahden muun tytön kanssa läpi kilpailusääntöjä, opiskelimme tuotetietoutta ja harjoittelimme tulevaa kilpailua varten leikkimielisellä tuote-esittelyllä. Varsinainen kilpailu pidettiin Jyväskylässä, Seppälän Prismassa, jonne osallistui paljon ihmisiä muistakin kouluista ympäri Suomen. Kilpailun arvioi viralliset tuomarit ja heidän mukaan pärjäsin tuote-esittelyssä kiitettävästi. Kurssilla opettelin vielä tuoteneuvonnan suullinen englannin sekä ruotsin, joista suoriuduin kiitettävästi. Sain opettajalta lisäpalautteena, että kaikki työnjälkeni on kiitettävää.

 Muut aineet

Muina aineina olen opiskellut äidinkieltä, ruotsia, englantia, matematiikkaa sekä fysiikkaa ja kemiaa että terveystietoa ammattitutkintoa täydentävinä osina. Olen suoriutunut näistä pääasiassa kiitettävästi. Olen ottanut myös lisäkursseja ruotsista, matematiikasta sekä erillisenä aineena psykologian, jossa käsittelimme haastavia asiakaspalvelutilanteita. Olen ottanut nämä kurssit pelkästään omasta mielenkiinnosta ja suoriuduin näistä pääasiassa kiitettävästi.

Muu osaamiseni

Olen koulussa käyttänyt opintojeni tueksi paljon erilaisia tietokoneohjelmia. Niihin sisältyy mm. word, excel, power point, illustrator sekä photoshop. Olen käyttänyt myös Skydriveä sekä Google Driveä, joista oli koulussa erillinen kurssikin. Niihin teimme tehtäviä internetissä siten, että koko ryhmä + opettajat pystyivät näkemään ja muokkaamaan tekstiä.
Koulussa on ollut myös muutama etäpäivä, eikä se ole tarkoittanut kotona lorvimista ja ei mitään tekemistä, vaan olemme joko yhden tai useamman opettajan sekä luokkalaisten kesken käyttänyt Adobe Connect Pro:tä etäyhteyksissä. Siellä pystyimme osallistumaan keskusteluun yhtälailla kuin koulussa, nyt vain tosin tietokoneen välityksellä.

Olen tutustunut koulun kautta myös minulle uuteen asiaan, tablettilaitteiseen. Olen tehnyt sillä koko kouluaikanani paljon tehtäviä ja projekteja, joko kokonaan käyttäen tablettia tai tietokoneen tukena. Tabletilla olen tehnyt mm. erilaisia videoita, etsinyt tietoa ja tehnyt QR-koodin yhteen koulumme projekteista.
Olen koko R-luokka aikani kirjoittanut myös blogia WordPressiin. Blogin tarkoituksena on ollut oman osaamiseni karttumisen osoittaminen ja sinne olen pääasiassa kerännyt erilaisia kuvia työharjoittelupaikoistani sekä kertonut, miten töissä on mennyt ja mitä kaikkea olen siellä tehnyt. Joitakin työssäoppimistehtäviäkin olen sinne kirjannut, joita opettajamme on laittaneet tehtäväksi. Olen kirjannut blogiin myös erilaisia ja minusta mielenkiintoisia koulu juttuja, esimerkiksi vierailut/esittelyt koulussa ja sen ulkopuolella, opintomatkat yms.

Lopuksi

Jos saisin aloittaa nyt alusta koko koulun, en todennäköisesti muuttaisi mitään. Olen mielestäni hoitanut opiskeluni ja kurssini niin hyvin kun vain on ollut mahdollista. Tietenkin pitkä koulumatkani Jämsästä Jyväskylään on haitannut koulunkäyntiäni, mutta olen suorittanut koulun mielestäni siihen nähden kiitettävästi. Olen jokaisessa kurssissa yrittänyt parhaani ja yleensä työni on palkittu hyvällä arvosanalla. Mielestäni onnistuin erityisen hyvin kielissä sekä taitaja-kisoissa. Olen saanut myös paljon kiitosta ja arvostusta tietokonetaidoistani.

Päätän opintoni hyvillä mielin, tykkäsin käydä Jyväskylän ammattiopistoa kattavien kurssien, ammattitaitoisten opettajien sekä mukavien ihmisten vuoksi. Tulevaisuuden suunnitelmissa minulla on haku ammattikorkeakouluun opiskelemaan tradenomiksi, valmistua sieltä hyvillä arvosanoilla ja päästä töihin, jossa voin käyttää hyväkseni oppimiani taitoja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *