Viimeistä toppipäivää viedään…..

Viimeinen työpäivä ja viimeiset opit! 🙂
Aamu alkoi tavalliseen tapaan FB-päivityksillä ja sähköpostiin vastaamisilla. Tällä kertaa kyseltiin mm. kukkakauppoja Jyväskylässä ja edullista majoitusvaihtoehtoa kaupungissa tai lähistöllä. Asiakkaita kävi tasaiseen tahtiin ja kollegat tekivät opastuksien suunnittelua, tapahtumakalenterin päivityksiä ja vastailivat chattiin.

Eräs ulkomaalainen, hieman huonosti englantia puhuva mies tuli uudelleen toimistoon. Olin neuvonut hänet eilen Laajavuoreen patikoimaan ja nyt hän halusi uusia kohteita ja reittejä. Suunta siis Vaajakoskelle, jossa Kanavuoren ja Haapasaaren luontopolut. Pitänee käydä tsekkaamassa nämä itsekin syksyn mittaan. Mukavaa tekemistä lähiseudulla syksyksi…

kvuori

Aalto rules! Vajaan tunnin sisään kolme eri asiakasta, jotka kaikki olivat menossa Säynätsaloon. Heille siis kartat, bussin aikataulut yms. ohjeet. Suosittu herra tuo Alvar! 🙂

02-Alvar Aalto

Pääsin iltapäivällä tutustumaan Maijan kanssa upouuteen hotelli Versoon, joka avattiin perinteisen Jyväshovin tilalle kesällä. VIehättävä ja persoonallinen hotelli, jonka asiakkaat ovat löytäneet hyvin ja hotellipäällikkö Elina Maukonen piti mielenkiintoisen esittelyn. Tässä hyvä top-paikka jyväskyläläisille opiskelijoillemme tulevaisuudessa.

WP_20160916_12_59_10_ProWP_20160916_13_21_43_Pro (1)WP_20160916_13_22_09_ProWP_20160916_13_27_27_ProWP_20160916_13_28_46_Pro

Sain neuvoa iltapäivällä Suomessa asuvalle espanjaiselle pariskunnalle seudun nähtävyyksiä ja kohteita, Aallon kohteet, Struven ketju, Petäjäveden vanha kirkko, Korpilahti jne.. Autolla liikkuvalle täällä on paljon mielenkiintoista nähtävää. Lisäksi varasin heille kuutamoristeilyn m/s Rhealle illaksi, Viimeiset risteilyt tehdään nyt viikonloppuna

MItä nämä kolme viikkoa matkailuneuvonnassa ovat minulle opettaneet? Ehdottomasti paljon uutta tietoa kaupungista ja seudusta – vaikka olenkin ”paljasjalkainen” kaupungin kasvatti, niin silti olen saanut runsaasti uutta tietoa. Olen oppinut markkinointiviestintää ja tutustunut some-markkinointiin, jota tänä päivänä suositaan myös matkailumaailmassa. Olen virkistänyt vanhoja asiakaspalvelutaitojani ja samalla olen havainnut sen, että vaikka työpaikka ja asiakkaat/asiakkaille tarjottavat tuotteet tai palvelut vaihtuvat, on asiakaspalvelun ainoa ja tärkein tarkoitus saada asiakas tyytyväiseksi. Ja tämä ei aina ole helppoa! Olen jälleen kerran havainnut sen, että ulkomaalaiset asiakkaat ovat mukavia palveltavia. He ovat todella tyytyväisiä pieniltäkin tuntuviin neuvoihin ja apuun.

Mielestäni Visit Jyväskylän ja matkailuneuvonnan rooli on todella TÄRKEÄ täällä Jyväskylässä.  Maija ja Heidi ovat monelle kaupunkiin tulevalle niin koti- kuin ulkomaalaisellekin vieraalle se ensimmäinen todellinen kosketus kaupunkiin ja sen asukkaisiin ja he ovat näkemykseni mukaan oikeita Jyväskylän ”käyntikortteja”.  Asiantunteva, ystävällinen ja kielitaitoinen palvelu, jota  matkailijat aina saavat, on mielestäni imagollisestikin tärkeä. Tämän kokoisessa kaupungissa matkailuneuvontaa kaikkine osa-alueineen tarvitaan, ehdottomasti!

ISO kiitos Maija ja Heidi, että sain tulla oppiinne 🙂 Kuulumisiin….

Palaan koululle virkistyneenä ja yksi sana mielessäni. Tämän sanan aion kertoa opiskelijoilleni ja se on sama, jonka kerroin myös edellisen työelämäjaksoni jälkeen. Sana on ”asenne”. Kun asenne työssäoppimiseen on oikea ja kohdallaan, yksityiskohdat kyllä oppii.

”The winner never quits and the quitter never wins.”

Kiitos  myös Jämsän ammattiopistolle mahdollisuudesta tähän opetoppijaksoon.

Jämsänkoski, here I come ….. 🙂

 

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *