Oppilaitoksissa digitutorit ovat avustaneet henkilöstöä ja opiskelijoita välineiden ja ohjelmien käytössä sekä ovat olleet tukemassa etäopetusta kevään ja alkusyksyn aikana. Lisäksi he ovat olleet avustamassa oppilaitoksen tiloissa ja luokissa opettajan apuna aloittavien opiskelijoiden digitaalisten palvelujen ja oppimisympäristön käytössä sekä toimineet myös eri hankkeissa digitukena esim. tapahtumien striimauksessa (Teams Live). Digitutorit ovat kouluttaneet myös muita digipalveluiden ja ohjelmien käytössä (Teams, Moodle, Slack, Instagram, Canva jne.)
Tutoreita on toiminut sometutoreina vastaten mm. Snapchatin päivityksistä ja omien alojen Instagram-tilien päivityksistä. Hanketoimijat ovat auttaneet ja ohjanneet myös muita opettajia ja opiskelijoita hyödyntämään digitutoreita etäopetuksen järjestämisessä sekä itse myös hyödyntäneet digitutoreita omassa toiminnassaan.
Opiskelijoille suunnatun tiedottamisen tueksi on laadittu esitteitä, jonka avulla opiskelijoita kannustetaan Digitutor-toimintaan. Tiedottamista tehdään myös suoraan opiskelijoille mm. vastuuopettajien tunneilla. Hankkeen toimijat ovat laajentaneet digitutorin toimintaa uusille aloille osallistamalla opiskelijoita digitutor toimijoiksi. Palaute on ollut positiivista ja työelämän digiosaajille olisi kysyntää.
Digitutoreille on järjestetty koulutusta tehtäviensä hoitoon. On laadittu digitutoreille kuvauksia ammattitaitovaatimuksista ja näytön arvioinnin toteutussuunnitelmia.Digitutor toimenkuvaa ja tehtäviä on saatu määriteltyä. Myös käytännön asioita toimintaan liittyen on kirjattu ylös. Esim. millaista koulutusta digitutorit tarvitsevat, miten toimintaan pääsee mukaan, ketkä vastaavat digitutoreiden kouluttamisesta jne. Hankkeen toimijat ovat pyrkineet ”lanseeraamaan” digitutorin toimintaa myös työpaikoille esim. työpaikkaohjaajille ja oppisopimus opiskelijoille.
Workseedin hankintaan pilotointiin päädyttiin Parasta Ohjausta ohjaustyövälineen selvitystyön perusteella useammalla osatoteuttajalla. MobilTAi on otettu käyttöön mobiiliohjausvälineenä työelämäjaksojen ohjaamiseen ja osaamisen arviointiin näytössä. Teamsin ja Collaboraten toimivuutta on testattu työpaikalla tapahtuvan oppimisen etäohjauksessa. Workseedin pilotointi harjoittelu- ja opinnollistamisprosessin hallinnassa, etäohjauksessa ja viestinnässä opiskelijan, harjoittelupaikan ja opettajan välillä on aloitettu. Käytetyt välineet ja yhteydet etäyhteyksillä tapahtuneesta kontaktoinnista ovat olleet myös työelämän näkökulmasta onnistuneita.
Workseedin käytöstä on järjestettiin keväällä koulutustilaisuus.
Digitutor toimintaa on liitetty osaksi opiskelijan YTO valinnaisia tai tieto- ja viestintätekniikan tutkinnon pakolliseen tieto- ja viestintätekniikan perustehtävät tutkinnon osaan.
Digitutortoiminnasta tiedotettu työelämäyhteyksille. Toiminnan esittely ja palvelupyyntöjärjestelmiä on käytössä. Lisäksi on tehty digitutorin toiminnan digitaalisia esittelyitä some-palveluihin sekä esitteitä ja videoita.