Ajankohtaisia hankekuulumisia

Jaana Virtanen ma 27.4.2020:

Hanke on siirtynyt koronan myötä etätyöaikaan. Alussa etätyöskentelyyn siirryttäessä tuntui, että mitä ihmettä me teemme? Miten etänä voidaan antaa ohjausta – opiskelijat ovat kotona, eivät työpaikoilla, kirjastoissa, sairaalalla tms. tutuissa ohjauspaikoissa. Oppilaitoksetkin suljettiin. Emme ehtineet suunnitella tätä toimintaa oppilaitoksen lähiopetuksen aikana – vaan tämä lähti tarpeesta.

Mutta pikku hiljaa näitä uusia ideoita mietimme, digitukea opettajille? Rehtoriltamme Pirjo Kauhaselta ja Digipalvelujen päälliköltä Hanna Rajalalta saimme idea: opiskelijat tarvitsevat tukea etäopetuksessa.

Yhdessä opiskelijoiden ja opettajien kanssa päätimme tarttua haasteeseen. Ne opiskelijat, jotka olivat aiemmin toimineet datataitureina, Moodletaitureina tai jääneet ilman koulutussopimuspaikkaa, keräsimme nimet ja kartoitimme halukkaat. Opiskelijat harjoittelivat TEAMSin käyttöä useiden päivien ajan. Opiskelivat itsenäisesti verkossa verkkokursseilla ja tutkivat ohjelmaa. Mikäpä sen paremmin datanomien toimintaan olisi sopinut.

Niinpä esimerkiksi me Gradiassa lähdimme tarjoamaan digitukea opiskelijoille. Miten pääsen TEAMSiin, miten kirjaudun TEAMSiin, MOODLEen, O365:seen? Niitä kysymyksiä on nyt viime päivinä tullut opiskelijoiden perustamaan sähköpostiin, jossa opiskelija vastaa opiskelijalle – digiapua antaen. Digituki on lähtenyt hienosti käyntiin. Kehitettävää varmasti on, mutta pienin askelin pääsimme käyntiin. Digitutoreilla on oma sähköpostiosoite, jonne he saavat tukipyynnöt. Ohjaus tapahtuu joko sähköpostilla tai TEAMSillä. Hieno avaus opiskelijatukeen – ja tätä me jatkamme myös koronan jälkeisessä ajassa.

13.1.2020

Hankkeen tavoitteena on jalkauttaa ja juurruttaa työelämän Digitutor-mallia uusille koulutusaloille ja uusien koulutuksenjärjestäjien käyttöön ja viedä digiosaamista opiskelijoiden avulla työelämään, oppilaitoksiin, yhdistyksiin, seuroihin yms. Työelämän digitutor-mallin avulla vahvistetaan työelämän ja koulutuksenjärjestäjän yhteistyötä ja osallistetaan työelämää jatkokehittämään digitutor-mallia ja uudenlaisia oppimisympäristöjä. Tulevaisuudessa Digitutorit ja digitutor-mallin käyneet opiskelijat voisivat olla apu digitaalisten kansalaistaitojen kehittämiseen ja he voisivat antaa erilaisten digisovellusten kuten Skypen, whatsapp-videopuhelun tai muun välineen avulla apua kenelle tahansa opiskelupaikastaan riippumatta. Näin useammalla digivälineitä tai -ohjelmia käyttävällä ja apua tarvitsevalla olisi mahdollisuus oppia esimerkiksi hoitamaan viranomaisasiointinsa ajasta ja paikasta riippumattomilla sähköisillä palveluilla. Jo nyt kauempana haja-asutusalueilla asuvat ja ikääntyvämpi väestö tarvitsee apua ja digitukea sähköisten palveluiden kuten viranomaispalvelut, pankkiasioinnit kanssa.