Tiistai 24.5.2016
Job Shadowing -jakson ensimmäinen varsinainen työpäivä – maanantai-iltana 23.5.2016 kokoonnuimme vierailusta vastaavien tiimivalmentajien kanssa yhteiselle illalliselle tutustumaan toisiimme ja keskustelemaan viikon ohjelmasta – sisälsi kaksi oppilaitosvierailua. Aamupäivällä tutustuin Centro Integrado de Formación Profesional Don Bosco -ammattioppilaitokseen ja iltapäivällä ensimmäiseen jakson ohjelmaan sisällytetystä kolmesta MTA Mondragon Team Academy LAB -vierailusta.
Centro Integrado de Formación Profesional Don Bosco
Centro Integrado de Formación Profesional Don Bosco on noin 800 opiskelijan ammatillinen oppilaitos, jossa on useita opintolinjoja eri teollisuuden aloilta (muun muassa kemia, metalli, LVI ja sähkötekniikka). Suomalaisista ammattiopistoista poiketen oppilaitos tarjoaa kahden tasoista koulutusta: alempi vastaa suomalaista ammattitutkintoa ja ylempi suomalaista ammattikorkeakoulututkintoa. Don Bosco -oppilaitos on saanut nimensä 1800-luvulla eläneeltä italialaiselta papilta, joka auttoi katulapsia hankkimaan ammattikoulutuksen ja siten elättämään itsensä ja pääsemään pois kadulta.
Don Boscossa on vahva yrittäjyyspainotus – yrittäjyys on pakollinen oppiaine, jota voi opiskella joko simuloiden (kuvitteellisen yrityksen elinkaaren kautta) tai oman yritystoiminnan (opiskelijayritys) osana. Oppilaitos tarjoaa tilat, välineet sekä neuvontapalveluja opiskelijayrityksille. Oppilaitos sijaitsee San Sebastianin kauppasataman välittömässä läheisyydessä, ja alueella on runsaasti teollisuutta. Näin opiskelijat saavat esimerkiksi harjoittelujaksot kytkettyä luontevasti opintoihinsa, ja myös työllistyminen valmistumisen jälkeen on nopeaa. Alueen yritykset tekevät paljon yhteistyötä oppilaitoksen kanssa.
Kaikkiaan Don Bosco vaikuttaa todella modernilta, innovatiiviselta oppilaitokselta sekä tilojen että opetusmetodien näkökulmasta. Työtilat ovat hyvin varusteltuja, ja esimerkiksi 3D-printtereitä löytyy ainakin parikymmentä. Opetuksessa suositaan tiimityöskentelyä ja projektioppimista (paikalliset, kansalliset ja valtakunnalliset innovaatiokilpailut ja -projektit). Opiskelijoiden ja henkilökunnan välillä tuntuu olevan aidosti molemminpuoliseen kunnioitukseen perustuva luottamussuhde, minkäänlaista häiriökäyttäytymistä ei näkynyt ja esimerkiksi työsalit olivat esimerkillisen siistejä.
Lisätietoja: http://www.donbosco.hezkuntza.net/web/guest-ingles/home1
MTA Irún LAB
Kuten yllä totesin, oli Irún LAB ensimmäinen MTA Mondragon Team Academyn kolmesta viikko-ohjelmaan kuuluvasta vierailukohteesta, toiset kaksi olivat Oñate LAB ja Bilbao LAB. Irún LAB on perustettu 2009, ja siellä toimii lukuvuonna 2015-2016 yhteensä kahdeksan tiimiyritystä.
Irún LABin vierailun yhteydessä osallistuin Tewo-nimisen tiimiyrityksen Training Sessioniin. Tewo koostuu kymmenestä toisen vuosikurssin opiskelijasta, ja heidän tiimivalmentajaan toimii Job Shadowing -jaksoni yhteyshenkilö Annamari Törmänen. Päivän Training Sessionin aiheena oli markkinointi ja brändäys: tiimi oli lukenut aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja perehtynyt teorioihin etukäteen. Training Sessionissa keskusteltiin vapaamuotoisesti teorioista ja niiden soveltamisesta käytäntöön erityisesti oman tiimiyrityksen toiminnan näkökulmasta.
Lisätietoja: http://mondragonteamacademy.com/26/labs/irun-lab
Mikä ihmeen Training Session?
Training Session on MTA-metodologian keskeisimpiä työskentelytapoja, ja se oli minulle ennestään tuttu aiemmilta vierailukäynneiltäni. Olen pyrkinyt myös omissa yrittäjyysopintojen tapaamisissa suosimaan training session -tyyppistä opetusta perinteisen opettajajohtoisen luokkaopetuksen sijaan.
Training session järjestetään yhdestä kahteen kertaan viikossa, ja se kestää 2–4 tuntia kerrallaan. Training Sessioneiden aiheet vaihtelevat yksilön ja tiimin oppimisen ja toiminnan arvioinnista tulevien projektien suunnitteluun. Lisäksi ne voivat sisältää jonkin opinto-ohjelmaan kuuluvan teeman tai aihepiirin käsittelyä, kuten esimerkkitapauksessa keskustelua markkinoinnin ja brändäyksen teorioista ja niiden soveltamisesta käytäntöön.
Keskeinen ero opettajajohtoiseen luokkaopetukseen on, että opiskelijat ovat yksin tai pareittain vuorotellen vetovastuussa Training Sessioneiden kulusta, ja tiimivalmentajan rooli on nimensä mukaisesti valmentaa eli kannustaa ja puuttua ongelmatilanteisiin. Tiimivalmentaja voi ohjata opiskelijoita eteenpäin, mutta Training Sessioneiden tuloksellisuudesta ovat vastuussa opiskelijat itse.