Astetta enemmän etänä -hanke esittäytyy
Hei kollegat,
syksyllä 2020 Jyväskylän lukiokoulutuksessa on pyörähtänyt käyntiin hanke, jonka tarkoituksena on luoda koordinoitu digioppimisen malli Gradia-lukioihin. Astetta enemmän etänä – monimuotoisesti tulevaisuuden lukiossa pyrkii siis luomaan puitteet erilaisille opetuksen ja oppimisen muodoille tässä muuttuneessa ja yhä muuttuvassa maailman tilanteessa.
Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa opiskelijan yksilölliset opinpolut luomalla rakenne, joka on selkeä, joustava ja ennen kaikkea pedagogisesti järkevä. Lähiopetus muodostaa siitä edelleen suurimman osan, mutta koronapandemian myötä kaikille väistämättä tutuksi tullut etäopetus tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös olemaan yksi tulevaisuuden pysyvistä opetusmuodoista myös päivälukioissa.
Tänä syksynä olemme puolestaan olleet sellaisen tilanteen edessä, jossa opiskelijoita on kahdessa eri ”opetustilassa” – fyysisessä luokkahuoneessa ja etänä Teams- tai Moodle-luokkahuoneessa. Tämä hybridiopetus tarjoaa paljon haasteita ja huoliakin, mutta myös paljon etuja ja mahdollisuuksia.
Monimuoto-opetuskokeiluita on lukiossamme tehty jo pitkään ja tullaan tekemään myös tänä lukuvuonna. Toive opetuksen järjestämiseen monimuotoisesti – luokassa, etänä, itsenäisesti – on ollut pedagoginen, sillä joillain kursseilla etä- ja/tai itsenäinen opiskelu sopivat kurssin opetussuunnitelman määrittämiin sisältöihin luontevasti.
Verkkokurssit (uudessa opetussuunnitelmassa verkko-opintojaksot) ovat jo vuosia olleet lukio-opiskelijoille yksi merkittävä tapa suorittaa opintoja joustavasti ja yksilölliset opiskelutarpeet huomioiden. Lukioiden verkko-opintojaksojen kehittäminen on tärkeää, jotta voimme tulevaisuudessakin tarjota opiskelijoillemme laadukkaita verkko-opintoja.
Kuten huomaatte, kaikki nämä erilaiset opetuksen ja oppimisen muodot ovat meillä jo käytössä. Hankkeen tarkoituksena onkin edesauttaa näiden erilaisten opetusmuotojen kehittämistä sellaiseksi kokonaisuudeksi, joka parhaiten palvelee opiskelijoita. Esimerkiksi hybridiopetus ja etäopetus kuormittavat eri tavalla ja edellyttävät myös pedagogiikan kehittämistä. Tähän myös tulemme hankkeen kautta tarjoamaan halukkaille mahdollisuuksia, esimerkiksi koulutusten muodossa.
Jos pohdimme, mitä muita edellytyksiä pedagogiikan ja opettajan ammattitaidon ohella hybridiopetuksessa on, on selvää, että ilman toimivia, tarkoitukseen suunniteltuja laitteita ei kukaan voi toteuttaa opetusta tavoitteen mukaisesti. Molemmille Gradia-lukiokampuksille tullaankin kevään aikana varustamaan luokkatiloja, jotka on suunniteltu hybridiopetuksen tarpeisiin. Jo nyt meillä on testissä kattomikrofoni (luokassa VN.B1.214), jonka avulla online-yhteyden päässä olevat kuulevat luokassa käydyn keskustelun ja myös takarivin opiskelijoiden puheen, mihin nykyiset konferenssimikit eivät kykene.
Olemme hankkeessa hyvin tietoisia siitä, että viime syksy oli raskas, uusi rakennemalli puhuttaa ja hybridiopetus kuulostaa mahdottomalta tehtävältä näillä resursseilla. Tämän hankkeen tarkoitus ei kuitenkaan missään nimessä ole lisätä kenenkään kuormitusta. Päinvastoin pyrimme helpottamaan sitä tarjoamalla
– laitteita, jotka tukevat sitä, miten sinä haluat opetustasi toteuttaa
– pedagogista koulutusta hybridi- ja etäopetuksen toteuttamisen tueksi
– vertaistukea ja vinkkejä jaettavaksi aineryhmissä ja oppiainerajojen yli.
Jos tämä viesti nosti esiin kysymyksiä tai toiveita, voit toki kertoa niitä jo nyt sähköpostitse tai nykäisemällä hihasta ketä tahansa hankkeemme työntekijää.
Tsemppiä kevätlukukauteen toivottaen,
Astetta enemmän etänä -tiimi: Kirsi Silonsaari, Katariina Wickström, Jarkko Helin, Henri Jaakkola ja Jarkko Sairanen
Viimeisimmät kommentit