Koska Taitokeskuksella ei tällä hetkellä ole pystynyt valmistamaan tuotetta näyttönä, sovin opettajani Sirpan kanssa että teen ohjauksesta näytön, ohjaus suunnitelmana, ilman että konkreettisesti toteuttaisin suunnitelmassa olevaa tuotetta. Suunnitelma on jos ohjaisin kyseisestä tuotteesta pajan/muun esim. kässä koulu tunnin, niin näin sen toteuttaisin. Ikäryhmäkseni valikoitui sama ikäryhmä, mitä olen myös Taitokeskuksella ohjannut, eli 8 – 13 vuotiaat.
Aloin lähestymään asiaa kirjoittamalla ylös mitä tuotetta / tuotteita ja niiden tekoa voisin ohjata? Mikä olisi sopiva tuote ikäryhmälle jota ohjaan? Onko se tarpeeksi mielenkiintoinen lapsesta, että sen jaksaisi toteuttaa? Osaisinko itse tehdä kyseisen tuotteen? Koska en tietenkään voisi lähteä ohjaamaan tuotteen tekoa, jos en myös itse osaisi tehdä sitä, ja tuote olisi mieluiten metallista valmistettava, koska olenhan metalli artesaaniksi opiskelemassa. Taitokeskuksella pääsääntöisesti nikkarit ovat nytten tehneet puutöitä, joten lähestyin asiaa ensiksi siltä kannalta että tuote olisi puinen? Mutta tyrmäsin idean kuitenkin siihen, ettei minulla ole tarpeeksi kokemusta puisen tuotteen valmistuksesta, että voisin sitä ohjata lapsille/nuorille.

Pitkän pohdinnan ja erivaihtoehtojen ylös kirjaamisen jälkeen, päädyin naulakkoon, koska olen itsekin sellaisen valmistanut, joten osaisin ohjata sen teon ja materiaalina pystyisi käyttämään metallia. Naulakko tulisi olemaan seinälle laitettava.
Naulakon materiaaliksi valikoitui minulle tuttu materiaali, eli pyöröteräs koska olen sitä käyttänyt muun muassa juurikin naulakon tekoon, mutta olen myös siitä valmistanut äidilleni kukkatelineen.
Tutun materiaalin valitsemisen jälkeen aloin pohtimaan että miten ohjaisin lapsia työskentelyssä, sen turvallisuudessa ja materiaalin käytössä? Miten konkreettisesti ohjaisin hitsauksen lapselle/nuorelle joka ei sitä ennen ole tehnyt? Näitä pohdittuani ja muisteltuani omaa hitsauksen oppimista kirjoitin ohjaus ohjeet ohjaus suunnitelmaan, josta laitan muutamat kuvat tähän, mutta jonka kokonaisuuden lähetän sähköpostitse opettajalleni. Hitsauksen ohjauksen lisäksi esille toin ohjaus suunnitelmassa sitä, miten hitsata turvallisesti, koska turvallisuus ennen kaikkea! Koska kun on turvallista työskennellä, on myös hauska työskennellä.
Ohjauksen ”ohjeiden” lisäksi ohjaus suunnitelmaani sisällytin materiaali valinnan, koneet ja muut työvälineet, miten työn voi viimeistellä, ja mitkä on ohjaajan tehtäviä. Ohjaus suunnitelmasta löytyy myös lapsen / nuoren kannalta pohdittuja asioita, esim. mitä uutta lapsi / nuori voi oppia? Mitä taitoja tämän tuotteen teko lapsessa / nuoressa kehittää? Koin nämä tärkeäksi osaksi ohjausta suunnitellessani, ja halusin siksi sisällyttää ne mukaan.


Ohjaus suunnitelma sisältää 5kpl suuntaa antavia luonnoksia siitä millainen naulakko voisi olla, ja 5 sivua itse tekstiä suunnitelmasta.
Ohjaus suunnitelmassa huomioin myös sen ettei lasta / nuorta saa pakottaa tekemään mitään mitä hän ei uskalla / halua tehdä. Pakottaminen ei tuo mitään hyvää, ja voi pahimmillaan aiheuttaa lapselle pitkän, ellei jopa ikuisen pelon, tiettyjä käsitöitä kohtaan. Käsityöt ja käsin tekeminen kuuluu kaikille, ja se on semmoinen asia mistä jokaisen käsillään tekevän ihmisen, niin lapsen kuin aikuisenkin, tulisi nauttia eikä pakosta tehdä.
Loput osat ohjaus suunnitelmastani lähetän tosiaan vastuu opettajalleni sähköpostilla, niin en täytä koko blogiani niiden ohjaus suunnitelman sivujen kuvilla.
Loppuun lisään että ohjaus suunnitelman olen tehnyt kotona, en Taitokeskuksella, mutta Taitokeskuksesta ja nikkari – ryhmistä sain hyvää pohjaa ja perspektiiviä tämän näytön teolle.