Lukuvuosi alkaa olla lopuillaan ja sen myötä myös Laatuapila-hankkeen työ tältä keväältä. Lukuvuoden aikana hankkeessa on sukellettu syvälle lukiokoulutuksen laatuun.
Hanke jatkuu vielä ensi syksyn, jolloin tavoitteena on jalkauttaa ja levittää hankkeessa työstettyjä asioita. Sitä ennen lukiokoulutuksen laatuun voi tutustua Opecastin laatujaksojen kautta. Alle on koottu kaikki aihetta käsittelevät jaksot. Mukana keskusteluissa ovat tuttuun tapaan Jarkko ja Timo, mutta jaksoissa kuullaan myös muiden hankkeessa mukana olleiden opettajien ja rehtoreiden ajatuksia, ja vieraileepa yhdessä jaksossa myös opetusneuvos Petri Lehikoinen.
Opecast: Jakso 54 Lukion laatujärjestelmä
Mukana keskustelussa Kallaveden lukion rehtori ja Laatuapila -hankkeen jäsen Ensio Vatanen. Keskustelemme siitä mikä laatujärjestelmä oikein on ja kuinka se toimii.
Opecast: Jakso 53 Laatukäsitteet
Jarkon ja Timon vieraana on laatuhankkeessa työskentelevä Oski Vidgren.
Aiheina mm:
- Mistä me puhumme kun puhumme laatujärjestelmästä tai laadusta ylipäänsä?
- Laatutekijä ja sen kaksi eri muotoa: laadun rakennetekijä ja prosessitekijä
- Laadun arvioinnin käsitteet: Laatukriteeri, laatuindikaattori ja laatumittari
- Taustajärjestelmät: Laadunkehittämisjärjestelmä, laadunarviointijärjestelmä
- Mitä hyötyä tästä kaikesta on?
Opecast: Jakso 52 Laatu ja tekoäly
Timo ja Jarkko käyvät läpi viimeaikaisia tekoälyuutuuksia ja keskustelevat kuinka tekoälyä voisi hyödyntää lukion laatutyössä.
Opecast: Jakso 51 Verkostomainen laatutyö
Mitä hyötyä on toteuttaa hanke verkostossa? Missä Laatuapilan hankkeessa tässä vaiheessa mennään. Mukana Jarkon ja Timon kanssa keskustelemassa verkostohankkeen toimijat Kuopiosta Päivi Kiiski, Hämeenlinnasta Jouko Töyry, Lahdesta Tero Matkaniemi ja Jyväskylästä Riikka Lahtonen.
Opecast: Jakso 49 Laatutyön lähteillä Opetushallituksen juttusilla
Aloitamme Opecastissa lukion laatutyön käsittelyn keskustelemalla opetusneuvos Petri Lehikoisen kanssa, joka toimii yksikön päällikkönä mm. lukiokoulutuksen osalta. Mukana keskustelussa myös Hämeenlinnan, Jyväskylän, Kuopion ja Lahden yhteisessä verkostohankkeessa työskentelevä Kaisa Virolainen.
Keskustelussa seuraavia asioita:
- Miksei opetushallitukselta tullut valmista laatumallia?
- Tuleeko laadun toteutumisesta tulevaisuudessa arviointia tai valvontaa?
- Miten laatu määritellään?
- Onko olemassa lähdettä, jossa keskeiset laatukäsitteet määritellään?
- Onko laatu enemmän hallinnon vai oppijoiden ja opettajien asia?
- Onko opetushallituksella oma laatukäsikirja?
- Voisiko opetushallitus luoda kaikille yhteisen paikan, johon eri toimijat voisivat jakaa omia prosessikuvauksia ja laatumittareita?