Yhteisiä pajapäiviä ja muita arjen toimintoihin sidottuja kehittämisen paikkoja tarvitaan, jotta myös lukio-opiskelijat saavat äänensä kuuluviin ja tilaisuuksia vaikuttaa lukion toimintaan.
Lahdessa kokoonnuttiin maaliskuussa Lahden lyseolle lukiokoulutuksen yhteiseen hyvinvoinnin ja osaamisen pajapäivään. Rennossa päivässä mukana oli joukko Lahden lyseon ja Lahden lukio Gaudian opiskelijoita, opettajia ja opiskeluhuollon ja ohjauspalvelujen työntekijöitä sekä Laatuapila-hankkeen hanketyöntekijöitä.
Päivän aikana tarkasteltiin Laatuapila-hankkeen verkostolukioiden yhdessä työstämää opetussuunnitelmasisältöön perustuvaa hyvinvointimallia sekä parhaita käytäntöjä.
Pajatyöskentelynä pohdittiin käytännön tekoja ja toimenpiteitä, jotka edistäisivät yksittäisen opiskelijan ja koko lukioyhteisön hyvinvointia. On selvää, että hyvinvointi vaikuttaa oppimiseen ja oppiminen hyvinvointiin, joten aihe herätti runsaasti ideoita ja ajatuksia, joita tullaan hyödyntämään jatkotyöskentelyn pohjana.
Lukio-opiskelijat ja opettajat kokivat pajapäivän antoisaksi ja tarpeelliseksi. Erityisesti arvostettiin tilaisuutta keskustella ja jakaa mielipiteitä eri toimijoiden kesken sekä laajentaa omaa hyvinvoinnin ja osallisuuden kokemuksen näkökulmaa. Aihe oli laaja, mutta sen käsittelyä helpotti, kun sai pohtia ja kommentoida kokonaisuutta yhdessä muiden kanssa.
Lahdessa uskotaan, että jokainen on tärkeä laadun tekijä ja yhdessä tekemällä laatu rakentuu osaksi oppilaitoksen arkea ja rakenteita. Lukiokoulutuksen laatutyö on jatkossakin yhdessä tekemistä ja siihen osallistuvat kaikki lukioyhteisön jäsenet.
Lisätietoja
Pia Koivisto, projektipäällikkö, 044 483 1771, pia.koivisto@lahti.fi