Mitä on lukiolaisen hyvä arki?

Mitä lukion opetussuunnitelma sanoo hyvinvoinnista? Mitä se tarkoittaa? Mikä olisi tavoitetila meidän lukioissamme? Millä käytännön teoilla ja toimenpiteillä sen voisimme saavuttaa? 

Näitä kysymyksiä ja hyvinvointiteemaa pohdittiin huhtikuun alussa Gradia-lukioiden opiskelijoista ja henkilökunnasta koostuvalla porukalla. Keskustelemassa ja ajatuksia vaihtamassa olivat Lyseon ja Schildtin lukioiden opiskelijat yhdessä opinto-ohjaajien, erityisopettajien ja hyvinvointiohjaajien kanssa. Lyhyen alustuksen jälkeen työskentely neljässä pienryhmässä alkoi ja keskustelun ja ideoinnin porina täytti ison pajatilan. Virkistävä välipala toi tauon tiiviiseen aamupäivään. Ryhmät pohtivat eri osa-alueita ja työskentelyn tuotokset toimivat yhteenvetokeskustelun pohjana. Pajapäivässä oli mukana myös Laatuapilan hankeväkeä.  

Työskentelyn pohjana oli hankkeessa koostettu Askeleita hyvään arkeen lukiossa -materiaali. Sen tavoitteena on auttaa lukioita viemään opetussuunnitelman tavoitteet käytäntöön ja osaksi jokaisen lukiolaisen ja opettajan arkea. Askeleita hyvään arkeen lukiossa on jaettu kolmeen osa-alueeseen: Osallisuus ja yhteisöllisyys, Hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus sekä Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.  

Askeleita hyvään arkeen lukiossa -kokonaisuus 

Osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä

Opiskelijat toivoivat, että asioiden perusteluihin lukion arjessa käytettäisiin paremmin aikaa.  Keskustelua käytiin viestintäkanavista ja viestinnän kehittämisestä, esimerkiksi opiskelijoiden viikkotiedotteiden selkeyttämisestä.  

Opiskelijakunnan hallitusten ja edustajistojen toiminta kirvoitti vilkasta keskustelua ja ideoita toiminnan läpinäkyvyydestä, opiskelijakunnan hallituksen vaalien järjestämisestä. Lisäksi tehtiin ehdotus edustajiston, opiskelijakunnan hallituksen ja tutoreiden toimintaa esittelevästä videosta. 

Opiskelijat korostivat yhteisten toimintatapojen ja linjausten läpikäyntiä lukuvuoden ja opintojaksojen alussa. Lisäksi tarvitaan yksi yhteinen paikka, josta opintojaksojen tiedot löytyvät helposti ja selkeästi.  

Hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta 

Tässä ryhmässä nousi esille, että jokaisen opiskelijan mahdollisuutta vaikuttaa, ideoida ja kritisoida koulun sekä opiskelijakunnan toimintaa tulisi vahvistaa.   

Ryhmässä keskusteltiin myös opetuksen työmäärän ja kuormittavuuden yhdenmukaistamista kurssien ja opettajien välillä. Tässä pitää kuitenkin ottaa huomion eri oppiaineiden ja opetettavien kokonaisuuksien väliset erot. Keskusteltiin myös siitä, että hyvinvointivalmentajat voisivat osaltaan tukea opiskelijoiden jaksamista. Lukioiden levähtämispaikat ja hiljaiset tilat saivat opiskelijoilta kiitosta.  

Opiskelijoiden mielestä on tärkeää, että opettaja tukee aktiivisesti opiskelijoiden tutustumista toisiinsa, yksilön minäpystyvyyden kasvua ja yksilön ainutlaatuista oppimistapaa. Jokaisella tulee olla oikeus turvalliseen oloon ja tietoon siitä, että voi toimia sekä yhdessä että yksin eikä tarvitse pelätä oppitunnille menemistä. 

Tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta  

Ryhmässä mukana olleiden opiskelijoiden mielestä käsitteet tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ovat haastavia ja jatkuvasti muuttuvia, joten kaikille yhteistä koulutusta ja keskustelua tarvitaan. Keskeneräisyyden myöntäminen ja puhumisen kynnyksen madaltaminen ovat tärkeitä. Puhe lisää puhetta. Keskustelua kaivataan myös turvallinen tila -käsitteestä ja käytännöistä omassa lukiossa.  

Opiskelijat ottivat esille myös sen, että kunnioittava käyttäytyminen koskee koko kouluyhteisöä pitäen sisällään niin opiskelijat, opettajat kuin muunkin henkilökunnan.  

Opiskelijoiden kanssa keskusteltiin myös hankkeessa työstettävästä toimintatavasta ja työkalusta kiusaamisen ehkäisemiseen ja siihen puuttumiseen. Opiskelijat pitivät tätä hyvänä.  

Pienryhmätyöskentelyä yhdessä opiskelijoiden ja henkilöstön edustajien kesken. 

”Hyvä ja toimiva kokonaisuus”  

Työpajan lopuksi kaikilta osallistujilta pyydettiin palautetta, jonka mukaan työpaja oli varsin onnistunut. Aamupäivän aiheena ollut hyvinvointi oli aiheena kiinnostava ja keskustelu opiskelijoiden ja henkilökunnan kesken oli antoisaa.  

     

”Hyvä ilmapiiri ja hyvä idea jakaa ihmiset pienryhmiin, joissa on sekaisin opettajia ja oppilaita eri kouluista. Paljon uutta opittu.”    

Moni mukana olleista opiskelijoista on kiinnostunut osallistumaan Gradian laatutyöhön myös jatkossa, joten vastaavanlaisia työpajoja voidaan ajatella toteutettavan myös tulevaisuudessa, jotta yhteinen ymmärrys opiskelijoiden, opettajien ja muun henkilökunnan välillä vahvistuu.  

   

”Lisää yhteistä keskustelua ja ideointia, saadaan oppilaat ymmärtämään opettajia ja sitä, miksi asiat on, miten on ja saadaan opettajat ja muut työntekijät myös ymmärtämään oppilaiden näkökulmaa.” 

Askeleita hyvään arkeen lukiossa -malli julki syksyllä 2024 

Pajatyöskentelyssä syntyneet tuotokset ja nostot otetaan huomioon hyvinvointikokonaisuuden viimeistelyssä. Valmis malli julkaistaan Laatuapila-hankkeen tuotoksena syksyllä 2024. Lukio voi hyödyntää toimintamallia esimerkiksi henkilöstön perehdyttämisessä toimintakulttuuriin, vuosisuunnittelussa, toimintatapojensa tarkistamisessa ja uudistamisessa. Lisäksi toimintamalli tukee hyvinvoinnin ja osallisuuden vahvistamista lukion arjessa, opiskelijaedustajien kanssa käytävää keskustelua sekä yhteisöllisen opiskeluhuolto- tai hyvinvointiryhmän toimintaa. 

Kiitos kaikille pajapäivään osallistuneille! 

Birgitta Mannila ja Sanna Eskelinen 

Laatuapila – Laatu tehdään yhdessä 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *