Päivystys

Päivystyksen perustehtävänä on tuottaa välitöntä tai kiireellistä hoitoa tarvitseville potilaille heidän tarvitsemansa hoito nopeasti ja laadukkaasti.

https://stm.fi/paivystys

Päivystyksessä selvitetään potilaan perustiedot ja tehdään hoidon tarpeen arviointi. Hoidon tarpeen arvioinnilla selvitetään, tarvitseeko potilas välitöntä päivystyshoitoa, muuta kiireellistä hoitoa, kiireetöntä hoitoa, vai eikö potilas tarvitse hoitoa ollenkaan. Tarvittaessa potilas ohjataan tarkoituksenmukaisempaan hoitopaikkaan.

Jos arvioidaan potilaan tarvitsevan välitöntä päivystyksellistä hoitoa, tehdään hoidon kiireellisyys arvio, jolloin päivystyshoitoa tarvitsevasta asiakkaasta tehdään nk.triage-arvio. Tämän jälkeen
potilas hoidetaan tarvittaessa päivystyksessä ja tämän jälkeen ohjataan eteenpäin päivystyksessä suunnitellun hoitoprosessin mukaisesti.

Yhä useammin potilaiden hoitoprosessi alkaa päivystyksestä, ja sillä on yhä kasvavan suuri rooli potilaiden hoidon mielekkään ja tarkoituksenmukaisen organisoinnin onnistumisessa.

Oikein ja järkevästi suunnitellun ja organisoidun hoitopolun hyötyjä ovat mm. nopeus, tehokkuus ja kustannus säästöt.

Kiireellisen hoidon antamisesta ja päivystyksen järjestämisestä säädetään laissa ja asetuksissa:

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170583

http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/2010/20101326

http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2017/sk20170583.pdf

https://stm.fi/documents/1271139/5228951/VNA_p%C3%A4ivystys_PM_22.8_2.pdf/c38ca925-a195-48a4-97d5-34935c16938c/VNA_p%C3%A4ivystys_PM_22.8_2.pdf

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *